WERKPAARDEN VAN DE WEDEROPBOUW Heemschut besteedt regelmatig aandacht aan divers mobiel erfgoed. Deze keer een unieke collectie automobielen die vraagt om breder getoond te worden. Achter een van de fraaie rijksmonumentale langhuisboerderijen in Eemnes staat een een voudige loods. Jacques Kemp kocht deze jaren geleden om zijn autoverzameling in onder te brengen. Inmiddels is de collectie onder de titel Werkpaarden van de wederopbouw uniek in Europa. Kemp: 'Zeker in deze tijd kijkt iedereen vol bewondering naar de duurdere typen classic cars, waarvan vele meerijden in rally's en die topprijzen behalen op inter nationale veilingen. De bedrijfswagens zijn echter veelal vergeten, maar niet minder uniek.' Van een aantal types staat in Eemnes het eerste of enig overgebleven exemplaar. Door zich niet te richten op één type auto merk, stelde Kemp zijn collectie anders samen dan andere verzamelaars. Hij koos de insteek van de gewone middenstander, de arbeider, de bezorger en de monteur. Dat resulteerde in een 26-tal naoorlogse kleine bestel- en pick-upauto's van nagenoeg alle bekende Europese autofabrikanten. De verzameling omvat voorbeelden van Fiat, Renault, Peugeot, Citroen, Volkswagen, Morris, Austin, Volvo en natuurlijk ons Neder landse merk DAF. Allemaal zogenaamde lichte bedrijfswagens: een nicheverzameling van auto's die in de jaren '50 en '60 overal het straatbeeld domineerden. Zeldzaam De zeldzaamheid van de autootjes, want groot zijn de meeste exemplaren niet, schuilt hem in het feit dat van de bestel- of pick-upversies veel minder exemplaren werden gebouwd. Daarbij komt dat de auto's intensief werden gebruikt. De meesten werden 'op' gereden en verdwenen uiteindelijk naar de sloop. Kemp kocht in heel Europa modellen op. Hij wist ze met behulp van deskundigen en vrijwilligers te restaureren. Het resultaat is een stralende collectie die bij de bezoekers heel veel reacties oproept. De generatie bezoekers die de weder opbouwperiode zelf heeft meegemaakt, herkent de verschillende beroepen en diensten die met de wagentjes werden uitgevoerd. De echte liefhebber verlekkert zich aan de bijzondere DAF 750 Pick-up en de zeldzame Tempo Matador. Kemp vertelt enthousiast het verhaal dat auto-importeur Ben Pon bij Volkswagen kwam met een schets voor een busje. Het zou het meest verkochte model worden van deze reeks bestelwagens. Maar er zijn veel meer verhalen. Verhalen die verteld worden bij een bezoek, maar ook met een ruimere opstelling beter geduid kunnen worden. Daarom zoekt hij naar een andere locatie, een samenwerking met musea, tijdelijke overdracht of een andere constructie. De gehele collectie is te zien op de website www.classicpickups.nl. Via Heemschut kan contact opgenomen worden indien u suggesties heeft voor een bredere presentatie. Karel Loeff Jacques Kemp HEEMSCHUT OQ Maart 2022

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2022 | | pagina 38