WERKPAARDEN VAN
DE WEDEROPBOUW
Heemschut besteedt regelmatig aandacht aan divers mobiel erfgoed. Deze keer
een unieke collectie automobielen die vraagt om breder getoond te worden.
Achter een van de fraaie rijksmonumentale
langhuisboerderijen in Eemnes staat een een
voudige loods. Jacques Kemp kocht deze jaren
geleden om zijn autoverzameling in onder te
brengen. Inmiddels is de collectie onder de
titel Werkpaarden van de wederopbouw uniek
in Europa. Kemp: 'Zeker in deze tijd kijkt
iedereen vol bewondering naar de duurdere
typen classic cars, waarvan vele meerijden in
rally's en die topprijzen behalen op inter
nationale veilingen. De bedrijfswagens zijn
echter veelal vergeten, maar niet minder uniek.'
Van een aantal types staat in Eemnes het
eerste of enig overgebleven exemplaar.
Door zich niet te richten op één type auto
merk, stelde Kemp zijn collectie anders
samen dan andere verzamelaars. Hij koos de
insteek van de gewone middenstander, de
arbeider, de bezorger en de monteur. Dat
resulteerde in een 26-tal naoorlogse kleine
bestel- en pick-upauto's van nagenoeg alle
bekende Europese autofabrikanten. De
verzameling omvat voorbeelden van Fiat,
Renault, Peugeot, Citroen, Volkswagen,
Morris, Austin, Volvo en natuurlijk ons Neder
landse merk DAF. Allemaal zogenaamde lichte
bedrijfswagens: een nicheverzameling van
auto's die in de jaren '50 en '60 overal het
straatbeeld domineerden.
Zeldzaam
De zeldzaamheid van de autootjes, want groot
zijn de meeste exemplaren niet, schuilt hem
in het feit dat van de bestel- of pick-upversies
veel minder exemplaren werden gebouwd.
Daarbij komt dat de auto's intensief werden
gebruikt. De meesten werden 'op' gereden
en verdwenen uiteindelijk naar de sloop. Kemp
kocht in heel Europa modellen op. Hij wist ze
met behulp van deskundigen en vrijwilligers
te restaureren. Het resultaat is een stralende
collectie die bij de bezoekers heel veel reacties
oproept. De generatie bezoekers die de weder
opbouwperiode zelf heeft meegemaakt,
herkent de verschillende beroepen en
diensten die met de wagentjes werden
uitgevoerd. De echte liefhebber verlekkert
zich aan de bijzondere DAF 750 Pick-up en
de zeldzame Tempo Matador. Kemp vertelt
enthousiast het verhaal dat auto-importeur
Ben Pon bij Volkswagen kwam met een
schets voor een busje. Het zou het meest
verkochte model worden van deze reeks
bestelwagens. Maar er zijn veel meer
verhalen. Verhalen die verteld worden bij
een bezoek, maar ook met een ruimere
opstelling beter geduid kunnen worden.
Daarom zoekt hij naar een andere locatie,
een samenwerking met musea, tijdelijke
overdracht of een andere constructie.
De gehele collectie is te zien op de website
www.classicpickups.nl. Via Heemschut kan
contact opgenomen worden indien u suggesties
heeft voor een bredere presentatie.
Karel Loeff
Jacques Kemp
HEEMSCHUT OQ
Maart 2022