VAREND ERFGOED
PgBP^
In juni zou Heemschut Fryslan haar excursie hebben georganiseerd. Het was echter
hartje coronatijd. Dus het werd niet samen in de bus, maar een digitale lunchlezing.
En een Fries vertelt niets liever dan over varen en bootjes! Varend erfgoed, een
voor veel Heemschutters nog betrekkelijk nieuw onderwerp.
-
Frits Veldmeijer Informatie www.lvbhb.nl. Vragen via noorderschippers@lvbhb.nl.
□mbC
Het schip van de auteur in de
vroege jaren '60 tijdens de bietencampagne
op het Van Starkenborghkanaal.
Foto: Collectie auteur
- -- -5
HEEMSCHUT
00
!l1
December 2021
Nederland is grotendeels gevormd door het
water en dat water vormde tot zeker begin
20e eeuw de basis van het vervoerssysteem van
Nederland. Een gigantische vloot van bootjes
en schepen, bijvoorbeeld in de turfvaart, zorgde
voor een groeiende economie. Talloze schippers
voeren het water dun, zoals dat onder schippers
heet, op een uitgebreid netwerk van vaarten
en kanalen, maar ook op de Zuiderzee, de
Noordzee en de Oostzee. Wat van die vloot
resteert zijn vooral ijzeren en stalen schepen,
gebouwd vanaf het einde van de 19e eeuw.
Daar mogen we wel trots op zijn: Nederland
herbergt de grootste vloot varend erfgoed ter
wereld! Schepen zijn er in soorten en maten,
gebouwd voor verschillend werk en soms voor
het plezier. Voor transport heb je veldschuiten,
westlanders, bolpramen, tjalken, steilstevens,
klippers, maatkasten, teveel om op te noemen.
In de visserij kennen we onder andere botters,
schokkers, pluten, kotters, loggers en Staverse
jollen. En dan is er nog een grote groep histo
rische pleziervaartuigen zoals boeiers, scherpe
jachten of bakdekkruisers. En wie zo'n schip
heeft, is natuurlijk ook aangesloten bij een
eigen club. Veruit de grootste is de Landelijke
Vereniging tot Behoud van het Historisch