NAGEDACHT
TREKVAARTEN
NOG NIET AFGESCHREVEN
HAN LÖRZING
WAAROVER IS
r "jfe.
-
Atlas van de trekvaarten
in Zuid-Holland
r#St 65
BOEKENNIEUWS
Planning is politiek. In het boek Een land waar
over is nagedacht. Hoe de planners Nederland
vormgaven, legt landschapsarchitect en plano
loog Han Lörzing uit waarom Nederland
eruitziet zoals het eruitziet. Nederland werd
en wordt gevormd door ruimtelijke plannen.
Grote geplande wijken bepalen het uiterlijk
van steden, soms meer dan de historische
stadskernen. Van groeikern tot Vinex wijk,
aan alles lag planvorming ten grondslag.
Lörzing houdt in zijn verslag een pleidooi
voor de verstandige ontwikkeling van de
ruimte in Nederland, vanuit het plannings
principe dat nu dreigt weg te ebben en veelal
hooguit lokaal wordt ingevuld. Die oproep is
een belangrijke oproep, zeker in het kader
van een nieuw regeerakkoord, waar veel
opgaven moeten samenkomen. De woning
markt zit immers op slot, bij elk groot
woningbouwplan wordt er geprotesteerd en
ondertussen groeit Nederland steeds verder
dicht. Komt er een nieuwe Rijksdienst voor
Ruimtelijke Plannen? We zijn benieuwd....
Het boek telt 300 pagina's, is samengesteld door
Han Lörzing en is verschenen bij uitgeverij De Geus.
De prijs is €22,50.
De trekschuit was ruim 200 jaar het voor
naamste openbare vervoermiddel. Dagelijks
vervoerden ze volgens een vaste dienstregeling
duizenden passagiers tussen de Hollandse
steden. Om hun economie te versterken en
bereikbaarheid te vergroten, investeerden
steden als Leiden, Den Haag, Delft, Gouda,
Rotterdam, Schiedam en Amsterdam fors in
de aanleg van vaarten en inrichting van de
benodigde infrastructuur: jaagpaden,
bruggen, tolpoorten en wachthuisjes.
Een reis per trekschuit was een must voor
buitenlandse reizigers, nergens anders was
openbaar vervoer zo goed georganiseerd.
Hoe kwam het netwerk van trekvaarten tot
stand en hoe zag een reis per trekschuit in
de praktijk eruit? Welke sporen zijn er te
vinden van dit ooit zo innovatieve vervoer
middel? In Atlas van de trekvaarten in Zuid
Holland staan de trekvaarten in de provincie
Zuid-Holland centraal, maar worden ook uit
stapjes gemaakt naar Haarlem, Amsterdam
en Utrecht.
Het boek telt 192 pagina's en is samengesteld door
Marloes Wellenberg en Ad van der Zee, afmeting
24,8 x 34,5 cm. Met 200 illustraties. Prijs is 34,95.
Inspirerende bouwkunst na 1965 beschrijft
de tijdgeest, ideeën en totstandkoming van de
zogenoemde Post 65-gebouwen. Het gaat
veelal om doelmatige gebouwen, vaak bijzonder
in hun architectonische opzet en innovatieve
aanpak, maar nog niet altijd als zodanig herkend
en gewaardeerd. Dat maakt ze kwetsbaar, aldus
voormalig Rijksbouwmeester Floris Alkemade.
Het boek beschrijft 22 projecten die zijn aan
gemerkt als inspirerende bouwkunst, met originele
tekeningen, historische beelden en foto's van
de huidige staat. Ze zijn alle in bezit van het
Rijksvastgoedbedrijf. Van het voormalige mini
sterie van Buitenlandse Zaken, de Apenrots, tot
de knaloranje penitentiaire inrichting De Schie in
Rotterdam. Het boek nodigt uit tot waarnemen
en waarderen. De vraag is nu dan ook hoe we
deze en andere gebouwen goed kunnen laten
aansluiten op de gebruiks- en duurzaamheids-
eisen in de toekomst. Waar sloop een onherstel
bare breuk met het verleden betekent, kunnen
nieuwe inzichten en innovatieve strategieën een
tweede, duurzaam leven inluiden.
De publicatie is gratis online beschikbaar via
www.collegevanrijksadviseurs.nl/adviezen-publicaties/
publicatie/2021/10/12/inspirerende-bouwkunst
II
ons wereldbeeld
n de architectuur
i/an na 1965
33 HEEMSCHUT
December 2021