NAGEDACHT TREKVAARTEN NOG NIET AFGESCHREVEN HAN LÖRZING WAAROVER IS r "jfe. - Atlas van de trekvaarten in Zuid-Holland r#St 65 BOEKENNIEUWS Planning is politiek. In het boek Een land waar over is nagedacht. Hoe de planners Nederland vormgaven, legt landschapsarchitect en plano loog Han Lörzing uit waarom Nederland eruitziet zoals het eruitziet. Nederland werd en wordt gevormd door ruimtelijke plannen. Grote geplande wijken bepalen het uiterlijk van steden, soms meer dan de historische stadskernen. Van groeikern tot Vinex wijk, aan alles lag planvorming ten grondslag. Lörzing houdt in zijn verslag een pleidooi voor de verstandige ontwikkeling van de ruimte in Nederland, vanuit het plannings principe dat nu dreigt weg te ebben en veelal hooguit lokaal wordt ingevuld. Die oproep is een belangrijke oproep, zeker in het kader van een nieuw regeerakkoord, waar veel opgaven moeten samenkomen. De woning markt zit immers op slot, bij elk groot woningbouwplan wordt er geprotesteerd en ondertussen groeit Nederland steeds verder dicht. Komt er een nieuwe Rijksdienst voor Ruimtelijke Plannen? We zijn benieuwd.... Het boek telt 300 pagina's, is samengesteld door Han Lörzing en is verschenen bij uitgeverij De Geus. De prijs is €22,50. De trekschuit was ruim 200 jaar het voor naamste openbare vervoermiddel. Dagelijks vervoerden ze volgens een vaste dienstregeling duizenden passagiers tussen de Hollandse steden. Om hun economie te versterken en bereikbaarheid te vergroten, investeerden steden als Leiden, Den Haag, Delft, Gouda, Rotterdam, Schiedam en Amsterdam fors in de aanleg van vaarten en inrichting van de benodigde infrastructuur: jaagpaden, bruggen, tolpoorten en wachthuisjes. Een reis per trekschuit was een must voor buitenlandse reizigers, nergens anders was openbaar vervoer zo goed georganiseerd. Hoe kwam het netwerk van trekvaarten tot stand en hoe zag een reis per trekschuit in de praktijk eruit? Welke sporen zijn er te vinden van dit ooit zo innovatieve vervoer middel? In Atlas van de trekvaarten in Zuid Holland staan de trekvaarten in de provincie Zuid-Holland centraal, maar worden ook uit stapjes gemaakt naar Haarlem, Amsterdam en Utrecht. Het boek telt 192 pagina's en is samengesteld door Marloes Wellenberg en Ad van der Zee, afmeting 24,8 x 34,5 cm. Met 200 illustraties. Prijs is 34,95. Inspirerende bouwkunst na 1965 beschrijft de tijdgeest, ideeën en totstandkoming van de zogenoemde Post 65-gebouwen. Het gaat veelal om doelmatige gebouwen, vaak bijzonder in hun architectonische opzet en innovatieve aanpak, maar nog niet altijd als zodanig herkend en gewaardeerd. Dat maakt ze kwetsbaar, aldus voormalig Rijksbouwmeester Floris Alkemade. Het boek beschrijft 22 projecten die zijn aan gemerkt als inspirerende bouwkunst, met originele tekeningen, historische beelden en foto's van de huidige staat. Ze zijn alle in bezit van het Rijksvastgoedbedrijf. Van het voormalige mini sterie van Buitenlandse Zaken, de Apenrots, tot de knaloranje penitentiaire inrichting De Schie in Rotterdam. Het boek nodigt uit tot waarnemen en waarderen. De vraag is nu dan ook hoe we deze en andere gebouwen goed kunnen laten aansluiten op de gebruiks- en duurzaamheids- eisen in de toekomst. Waar sloop een onherstel bare breuk met het verleden betekent, kunnen nieuwe inzichten en innovatieve strategieën een tweede, duurzaam leven inluiden. De publicatie is gratis online beschikbaar via www.collegevanrijksadviseurs.nl/adviezen-publicaties/ publicatie/2021/10/12/inspirerende-bouwkunst II ons wereldbeeld n de architectuur i/an na 1965 33 HEEMSCHUT December 2021

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2021 | | pagina 33