Ontginningslanen Groene monumenten Multidisciplinaire kennis aj// Cxate Het boek Bomenlanen. Over de onlosmakelijke relatie tussen bomen en wegen is een uitgave van de TU Delft, studio PLACES en de Bomenstichting. De uitgave wordt medegefinancierd door de provincie Gelderland, de EFL-Stichting, Stichting NHBos en de VHG. De redactie ligt bij Gerdy Verschuure-Stuip, Lotte Dijkstra, Hanna Hirsch en Gerrit-Jan van Prooijen. Het boek is te verkrijgen bij de Bomenstichting. Prijs 29,50 exclusief verzendkosten. In mei 2022 wordt een training over bomenlanen georganiseerd door het LDE Centre for Global Heritage Development. Informatie via www.globalheritage.nl Ets van de bomen langs de heerwegen door de Watergraafsmeer 1725. Bron: M. Brouërius van Nidek en Daniël Stoopendaal, 1725. Tresor Library TUDelft Landschapsontwerpers zetten bomenlanen in om ontginningslandschappen te structureren. Het open poldervlak van de Beemster werd visueel in 'kamers' opgedeeld door lanen. In de 19e-eeuwse ontginningen van de Koloniën van Weldadigheid droegen de lanen bij aan de structuur van het landschap. Terwijl in de provincie Noord-Brabant populieren langs wegen werden geplant, die later voor de klompenfabricage dienden. Tal van voorbeelden laten zien, dat bomenlanen door de eeuwen heen op diverse plaatsen werden aangelegd om het landschap te structureren of te benutten voor reizen of nijverheid. Opvallend is dat alleen de Buiskoolweg in Vlagtwedde, Groningen, officieel is aangewezen als rijksmonument. Deze laan werd ingeplant door landschapsarchitect Jan Vroon jr. (1893 1958) en maakte deel uit van het Groningse veenontginningslandschap. Toch worden bomen lanen nu op vele manieren aangemerkt als be- schermingswaardig. Sommige zijn beschermd via onze beschermde stads- of dorpsgezichten, complexen van historische buitenplaatsen, cultuurhistorische waardenkaarten, omgevings visies of via gemeentelijk groenbeleid of (individuele) monumentale bomeninventari- saties. De bomenlanen van de Koloniën van Weldadigheid zijn sinds kort op internationaal niveau beschermd als UNESCO werelderfgoed. Meer kennis en aandacht voor de kansen en problemen van bomenlanen is nodig. Daarbij past een meer structuurgerichte manier van beschermen waarin boomtype en plantverband wordt vastgelegd. Dit kan bijdragen aan de schoonheid en het belang van bomenlanen voor de toekomst. Het behouden van bomenlanen is niet alleen belangrijk vanuit de historie en regionale identiteit, maar ook vanuit het belang van behoud van onze natuur, vergroten van bio diversiteit en het schoner maken van onze leefomgeving. Juist nu de Europese Green Deal en de Nederlandse bossenstrategie ijveren voor miljoenen nieuwe bomen, ligt de kap van oude lanen gevoelig. Want een oude boom draagt ecologisch en klimatologisch veel meer bij dan enkele jonge boompjes. Met een bredere opzet van een nieuwe rijweg, kunnen ook nieuwe bomenlanen worden ingezet om het landschap schoner, veiliger en streekeigener te maken. Om burgers en overheden te ondersteunen, in bijvoorbeeld de dialoog bij een voornemen tot kap, is het boek Bomenlanen. Over de onlos makelijke relatie tussen bomen en wegen ge schreven. Vanuit diverse perspectieven en door uiteenlopende auteurs worden ze beschreven. Want hoewel debat belangrijk is, ligt polarisatie op de loer. Daarom bevat het boek veel voor beelden om met de belangrijke thema's rond bomenlanen om te gaan en wil het de inspiratiebron voor een gesprek zijn. Ets van Kneuterdijk en Lange Voorhout uit 1711. Bron: G. de Cretser, 1711. Tresor Library TUDelft "H t. T Vó o D h riT va fin' 21 HEEMSCHUT December 2021

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2021 | | pagina 21