GEEN VERSMAL
NORGERVAART
Moet de Norgervaart
veranderen in een breed
uitgevallen sloot om het
verkeer op de N373 tussen
Assen en Norg sneller te
laten doorstromen? Drentse
Heemschutters zetten er
forse vraagtekens bij.
Koloniedorp
Zestig is genoeg
De Norgervaart is de historische verbinding
met de strafkolonie Veenhuizen.
Foto: Casper le Gras
Eric le Gras
De provincie wil de weg verbreden om de door
stroming van het autoverkeer te bevorderen.
Dat kan alleen als de vaart smaller wordt.
Heemschut Drenthe verzet zich daartegen.
De plannen, zegt Harry Berg, zijn niet nieuw,
maar inmiddels komt een beslissing wel snel
dichterbij. Heemschutter Bernhard Hanskamp
schreef een nota over de toekomst van de
vaart, die hij aan regionale politici voorlegde.
De Norgervaart heeft grote cultuurhistorische
waarde, zegt Berg: 'De vaart was in de 19e eeuw
de enige manier om Veenhuizen te bereiken.
Dat dorp, eerst opvang voor behoeftige en
kwetsbare mensen en later strafkolonie, wil
op de Unesco-lijst van werelderfgoed komen.
Daar zou bij passen, dat je er straks weer met
de boot naartoe kunt varen. Even zuidelijk van
Assen lag ooit een scheepshelling. Dat kan een
goede opstapplaats zijn. Provinciale Staten be
sloot trouwens al in 1994 en 2004 dat de vaart
als historische en recreatieve verbinding her
steld moet worden. Een eventuele versmalling
zal de kansen op toekenning van de wereld-
erfgoedstatus geen goed doen', zegt Berg nog.
Maar waarom dan die roep om versmalling?
Hanskamp: 'De doorstroming van het auto
verkeer is het belangrijkste argument. Dat
betekent dat de N373 een tachtig-kilometer
weg moet blijven, maar zestig of vijftig is ruim
voldoende. Veel mensen wonen en werken langs
de weg, er liggen gevaarlijke kruisingen en Assen
breidt uit, zodat de weg aan de stadsrand komt
te liggen.'
'Verderop langs de N373, waar de weg niet meer
langs de vaart voert, liggen al lange zones waar
vijftig of zestig het maximum is', zegt Hanskamp:
'En dan heb ik het niet eens over de uitstoot
van CO2, de ligging vlakbij een Natura 2000-
gebied, de geluidshinder of de miljoenen
investering die nodig is. Gebruik de Norgervaart
liever als bondgenoot en doe geen overbodige
investeringen.'
Berg tenslotte: 'Kortgeleden pleitte bestuurder
Herman Beerda van waterschap Noorderzijl
vest in Heemschut voor het weer bevaarbaar
maken van de Kolonievaart, het kanaal dat
vanaf de Norgervaart naar Veenhuizen leidt.
Als datzelfde met de Norgervaart lukt, onder
andere door de dammen in de vaart te ver
vangen door beweegbare bruggen, dan is de
vaarverbinding tussen Assen en Veenhuizen
hersteld. Misschien moeten de bestuurders
van het waterschap Drents Overijsselse Delta
waar de Norgervaart onder valt, eens gaan
praten met hun collega's van Noorderzijlvest.'
Noot van de redactie: In juli werden de
Koloniën van Weldadigheid (Veenhuizen,
Frederiksoord en Wilhelminaoord)
op de werelderfgoedlijst geplaatst.
47 HEEMSCHUT
September 2021