GEEN VERSMAL NORGERVAART Moet de Norgervaart veranderen in een breed uitgevallen sloot om het verkeer op de N373 tussen Assen en Norg sneller te laten doorstromen? Drentse Heemschutters zetten er forse vraagtekens bij. Koloniedorp Zestig is genoeg De Norgervaart is de historische verbinding met de strafkolonie Veenhuizen. Foto: Casper le Gras Eric le Gras De provincie wil de weg verbreden om de door stroming van het autoverkeer te bevorderen. Dat kan alleen als de vaart smaller wordt. Heemschut Drenthe verzet zich daartegen. De plannen, zegt Harry Berg, zijn niet nieuw, maar inmiddels komt een beslissing wel snel dichterbij. Heemschutter Bernhard Hanskamp schreef een nota over de toekomst van de vaart, die hij aan regionale politici voorlegde. De Norgervaart heeft grote cultuurhistorische waarde, zegt Berg: 'De vaart was in de 19e eeuw de enige manier om Veenhuizen te bereiken. Dat dorp, eerst opvang voor behoeftige en kwetsbare mensen en later strafkolonie, wil op de Unesco-lijst van werelderfgoed komen. Daar zou bij passen, dat je er straks weer met de boot naartoe kunt varen. Even zuidelijk van Assen lag ooit een scheepshelling. Dat kan een goede opstapplaats zijn. Provinciale Staten be sloot trouwens al in 1994 en 2004 dat de vaart als historische en recreatieve verbinding her steld moet worden. Een eventuele versmalling zal de kansen op toekenning van de wereld- erfgoedstatus geen goed doen', zegt Berg nog. Maar waarom dan die roep om versmalling? Hanskamp: 'De doorstroming van het auto verkeer is het belangrijkste argument. Dat betekent dat de N373 een tachtig-kilometer weg moet blijven, maar zestig of vijftig is ruim voldoende. Veel mensen wonen en werken langs de weg, er liggen gevaarlijke kruisingen en Assen breidt uit, zodat de weg aan de stadsrand komt te liggen.' 'Verderop langs de N373, waar de weg niet meer langs de vaart voert, liggen al lange zones waar vijftig of zestig het maximum is', zegt Hanskamp: 'En dan heb ik het niet eens over de uitstoot van CO2, de ligging vlakbij een Natura 2000- gebied, de geluidshinder of de miljoenen investering die nodig is. Gebruik de Norgervaart liever als bondgenoot en doe geen overbodige investeringen.' Berg tenslotte: 'Kortgeleden pleitte bestuurder Herman Beerda van waterschap Noorderzijl vest in Heemschut voor het weer bevaarbaar maken van de Kolonievaart, het kanaal dat vanaf de Norgervaart naar Veenhuizen leidt. Als datzelfde met de Norgervaart lukt, onder andere door de dammen in de vaart te ver vangen door beweegbare bruggen, dan is de vaarverbinding tussen Assen en Veenhuizen hersteld. Misschien moeten de bestuurders van het waterschap Drents Overijsselse Delta waar de Norgervaart onder valt, eens gaan praten met hun collega's van Noorderzijlvest.' Noot van de redactie: In juli werden de Koloniën van Weldadigheid (Veenhuizen, Frederiksoord en Wilhelminaoord) op de werelderfgoedlijst geplaatst. 47 HEEMSCHUT September 2021

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2021 | | pagina 47