Eeuwenlang betekende de zonsondergang het einde van de dag. Ook schepen gingen dan voor anker. Rond 1850 veranderde dit. Een stelsel van oeverlichten ging de vaarwegen aangeven. Dat gaf schippers de mogelijkheid om gedurende de nacht door te varen. Voorwerk en samenwerking Op 30 januari 1865 deelden de Belgische com missarissen in de Permanente Commissie aan hun Nederlandse ambtgenoten mee dat zij ...door hun gouvernement belast zijnzich met hunne Nederlandsche ambtgenoten teverstaan, om tot de uitvoering van een ontwerp te komen, strekkende om over de gehele uitgestrektheid van de Wester Schelde een stelsel van verlichting te bepalen, waardoor de zeeschepen in de gelegenheid worden gesteld de rivier zoo wel des nachts als bij dag te bevaren. BELGISCHE OEVERLICHTEN LANGS WESTERSCHELDE Tekst en foto's: Gertjan de Boer HEEMSCHUT September 2021 Het hoge en lage licht bij Dishoek. Zo werd langs en in de Westerschelde in 1867 een stelsel van lichten ontstoken. Bijzonder is dat België deze liet aanleggen voor de Antwerpse haven. Vandaag de dag wordt dit stelsel in haar voortbestaan bedreigd. In de 19e eeuw nam het maritiem verkeer sterk toe. Dit kwam door de groeiende internationale (koloniale) handel en door de uitvinding van die eeuw: stoom. Europese havens wilden hier van profiteren en profileerden zich. Met de periode van de Schelde-afsluiting tussen 1585 en1795 nog vers in het geheugen, deden de havenbonzen er alles aan om Antwerpen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Maar de haven had een groot probleem. Waar rond 1850 de concurrerende havens bij nacht bereikbaar werden door vuurtorens en lichtopstanden, bleek dit voor Antwerpen een onmogelijkheid. Want hoe kon de haven bij nacht bereikbaar worden terwijl de rivier erheen - de Westerschelde - voor 88 kilometer over Nederlands grondgebied meanderde? Uiteindelijk duurde het anderhalf jaar voordat Den Haag groen licht gaf. Eén detail werd heel uitdrukkelijk genotuleerd: België zou tot in lengte van dagen opdraaien voor alle kosten. Vandaag de dag stuurt Rijkswaterstaat nog steeds de onderhoudsrekening naar Brussel. Eind 1868 werden elf lichtopstanden, één vuurtoren in Breskens en vijf lichtschepen ontstoken. Vanaf nu was de Antwerpse haven bij nacht bereikbaar. Een belangrijke rol was

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2021 | | pagina 38