Meesterwerk beantwoordt. Ze vindt de ruimtelijke indeling onhelder en onoverzichtelijk. Naar verluidt heeft ze behoefte aan meer openheid, zakelijk heid en wendbaarheid. Ze wil een geheel open werksituatie die spontane contacten en flexibele inzetbaarheid zou bevorderen. Vandaar dat ze besloten heeft om de Rekenkamer drastisch te verbouwen. Ze liet het Rijksvastgoedbedrijf een Europese aanbesteding uitschrijven ter selectie van een 'integraal ontwerpteam' voor een 'ingrijpende verbouwing', die meer dan 5,35 miljoen euro zal kosten. In februari werden drie ontwerpteams geselecteerd waarvan dit najaar een schetsontwerp wordt verwacht. De winnaar zal het plan voor de verbouwing moeten realiseren tussen 2024 en 2027. Het is een onheilspellende gang van zaken, die velen met grote bezorgdheid vervult. Interne straat in de Algemene Rekenkamer. Verweving oude en nieuwe trappen. Hannie en Aldo van Eyck De Algemene Rekenkamer, het laatste gebouw van een van de belangrijkste Nederlandse archi tecten van de 20e eeuw, is in menig opzicht een uniek bouwkundig erfgoed dat dringend als rijksmonument moet worden beschermd. Het Rekenkamergebouw is een meesterwerk. Aldo van Eyck gaf een laatste maal gestalte aan de invloedrijke denkbeelden die hij tijdens zijn loopbaan had ontwikkeld: zijn visie van het huis als een kleine stad, zijn concept van het 'tussen', de ingang als 'partituur van komen en gaan' en de ontwikkeling van een dynamische harmonie door de verzoening van tegendelen zoals deel-geheel, binnen-buiten, open gesloten, oud-nieuw. Van Eyck kon in dit gebouw ook een lang gekoesterde droom verwezenlijken: de samenwerking met een beeldend kunstenaar. De polychrome gevels van geglazuurde tegels werden in nauw overleg met de architect ont worpen door schilder-colorist Jaap Hillenius. Het gebouw bleef tot dusver volledig in zijn oorspronkelijke staat bewaard. Dat geldt vooral voor het interieur dat door de verbouwing ingrijpend dreigt te worden aangetast. Intern zijn bij het Rijksvastgoedbedrijf al schetsen gemaakt die dermate radicaal 'open' zijn dat het karakter van de ruimte teloorgaat. Met name het sfeervolle interieur van de bibliotheek, op een eigen manier even kleurrijk als alles in het gebouw, loopt gevaar, 'omdat ambtenaren tegenwoordig geen boeken meer lezen.' Het Rekenkamergebouw getuigt niet alleen van het kunstenaarschap van Aldo van Eyck, het is ook een monument van een tijdperk. Het belichaamt een opvatting van het ambtelijk samenwerken binnen een stedelijke context. Het verbindt oud met nieuw, is tegelijk formeel en informeel, huiselijk en dynamisch, geborgen en open, stedelijk en organisch. Het is een kantoorgebouw dat als architectonische creatie uniek is, een kostbaar erfgoed dat we onge schonden aan de volgende generaties moeten doorgeven. We steunen dan ook volmondig het initiatief van Heemschut en het Cuypersgenoot- schap om de Rekenkamer als rijksmonument voor te dragen. FrancisStrauven is architectuurhistoricus en auteur van de monografie 'Aldo van Eyck - relativiteit en verbeelding' (1994). Izak Salomons is architect en auteur van het boek 'Met kleur gebouwd' over de Algemene Rekenkamer (1999). Prof. Herman Hertzberger over de Rekenkamer: 'Aldo's Rekenkamer is een kunstwerk, een te beschermen monument, waarvan de materialiteit ongeschonden moet bewaard blijven, ondanks de nieuwe functies die het te herbergen krijgt. Wanneer het in de 17e of 18e eeuw zou zijn gebouwd, zou men het tot in de kleinste details bewaren als specimen karakteristiek voor een bepaald tijdvak. Zo moeten we mijns inziens ook met de Rekenkamer omgaan.' Foto's: Izak Salomons Het restaurant met centraal het trappenhuis. Geveldetail met gekleurde tegels en cannelures. 31 HEEMSCHUT September 2021

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2021 | | pagina 31