Restauratie Cultuurmijl De TET Crowdfunding Spoorwegerfgoed Inmiddels vordert de restauratie van de eerste Enschedese elektrische tram, de TET1, gestaag. In het Brabantse Overloon werkt een aantal restauratiedeskundigen aan het minutieuze herstel. De oplevering is in 2023 voorzien. De tram is volgens de liefhebbers uniek: het is het eerste exemplaar van de kleine fabrikant Pennock uit Den Haag. Dat de Nederlandse fabriek een rijtuig leverde was in 1908, bij de oprichting van het trambedrijf, heel bijzonder. De meeste rijtuigen die in ons land werden in gezet, werden geleverd door Duitse fabrikanten. De tram heeft in het Register Mobiel Erfgoed dan ook de A-status toegekend gekregen. De gerestaureerde tram ziet er weer prachtig uit, maar het liefst zien de liefhebbers de tram ook weer daadwerkelijk op de rails. Daarom is het tracé via de Cultuurmijl bedacht. Dit is de verbinding tussen het centrum van Enschede en Roombeek, het gebied waar op 13 mei 2000 de vuurwerkramp heeft plaatsgevonden. De wijk is nu voor bezoekers van buiten de stad een interessante bestemming, ook vanwege de bijzondere opzet en architectuur. Om het project meer te laten leven maakte de Hogeschool Saxion op verzoek van de leden van de Tramweg-Stichting als studieobject een aantal presentatietekeningen. De route werd uitvoerig beschreven en de kansen voor toerisme liggen voor open doel. Wie weet heeft Enschede net als Istanbul, New Orleans of Peking over een aantal jaren ook een historische tram terug in de stad. Dan kan al rijdend het verhaal worden verteld van het unieke rijtuig, dat als Haagse eenling verweesde tot tuinhuis, maar dankzij particuliere erfgoedbeschermers een bijdrage levert aan de kwaliteiten van deze jubilerende voormalige industriestad. Een zogenaamde rendering van de tram, gemaakt door studenten van de Saxion Hogeschool. Het Twentsche Electrische Trambedrijf (TET) werd opgericht in 1908 en reed met haar trams tot 1933. Het oorspronkelijke plan was een tramlijn te exploiteren van Almelo naar het Duitse Gronau. Uiteindelijk werd alleen de tramlijn Enschede - Glanerbrug gerealiseerd. De lijn was 7,5 kilometer lang en de spoorbreedte was precies een meter. Het bedrijf had bij aanvang zeven trammotorwagens in dienst, een jaar later kwamen er twee bij. Vijf rijtuigen van de Haagse paardentram werden ingezet als bijwagens. Zo ontstond een betere verbinding met het grensdorp Glanerbrug. Het personenvervoer nam echter na de Eerste Wereldoorlog al af. In Enschede kregen de in de jaren '20 nieuw aangelegde singels gescheiden rijbanen, zodat de tram hier in de middenberm zou kunnen rijden. De sporen werden echter nooit gelegd. Toen in 1928 de rijksweg tussen Enschede en Glanerbrug verbreed werd, moest de tramlijn worden herlegd. Dat bleek echter te kostbaar. De gemeentebesturen van Lonneker en Enschede, beide aandeelhouder van de tramlijn, trokken de stekker eruit. Waarna vanaf 1933 bussen werden ingezet. Pas in 1997 fuseerde de TET met de Gelderse Vervoers Maatschappij (GVM) tot Oostnet, waarna de naam van de Twentsche vooralsnog definitief zou verdwijnen. Een crowdfunding-actie is gestart om namens de bevolking het project 'TET 1 terug in Enschede' in 2025 als cadeau aan de stad aan te bieden ter gelegenheid van het 700-jarige bestaan. Wie wil bijdragen aan de restauratie kan een bedrag overmaken op rekening- nummer NL49 RABO 0323 5429 64 ten name van de Penningmeester van de Tramweg-Stichting onder de vermelding TET 1. De route van de Cultuurmijl. Beeld: Tramweg-Stichting Het jaar 2021 is door de Europese Unie uitgeroepen tot het European Year of Rail. Onze erfgoedpartner E-FAITH - the European Federation of associations for industrial heritage an technical heritage, een groep van erfgoedvrijwilligers, lanceert speciaal voor dit thema jaar een nieuwe website. Op www.railheritage.eu worden bedreigingen, goede voorbeelden, activiteiten en andere kennis over spoorwegerfgoed onderge bracht. Ook is er een overzicht te vinden van aan gesloten organisaties. Een speciale trein die door Europa rijdt in het kader van dit themajaar stopt op 3 oktober in Bad Bentheim. Tevens vindt op 2 en 3 oktober een expositie plaats in de Museum- fabriek in Enschede over de TET Tram 1. 21 HEEMSCHUT September 2021 Stroinksbleek, Roombeek Cultuurcluster Rijksmuseum Jjwefithe Lasonderkerk y Muziekkwartier W.Wilmii plein iude Markt Museumlaan Museumlaan Rijksmuseum Twenthe

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2021 | | pagina 21