AIMERIC BILLET GESLAAGD
SOESTDIJK
KUNSTWERK
HERPLAATST
CURSUSSEN
ll I III li IJfl ILIn LLLLL L IX IJ
Heemschut-stagiair Aimeric Billet studeerde
aan de Universiteit van Lille en werkte bij de
gemeente Roubaix, in Noord-Frankrijk. Deze
voormalige industriestad kenmerkt zich door
een grote sociale problematiek, maar ook door
interessant industrieel erfgoed en historische
woningbouwcomplexen. In Breda kon hij ver
sneld instromen op de University of Applied
Sciences, de vroegere Hogeschool. Zijn studie
rondde hij af met een stage bij Heemschut.
Aimeric deed onderzoek naar erfgoed en
omgevingsvisies. Daarnaast maakte hij een
interessante vergelijking tussen het ruimtelijke
ordeningssysteem en de erfgoedwetten in
Frankrijk en Nederland. Aimeric bestudeerde de
al vastgestelde omgevingsvisies. Hij classificeerde
ze aan de hand van een analyse over wat er
over erfgoed was opgenomen. Via interviews
en een enquête onder de vrijwilligers ontstond
een beeld over de inbreng in deze visies van
professionals en vrijwilligers op erfgoedgebied.
De kwaliteit van een visie blijkt afhankelijk van
veel factoren, waaronder het bewustzijn van de
eigen identiteit. Dat laatste is bij de geënquê-
19 20
teerde Heemschutvrijwilligers zeker aanwezig.
In het proces rond participatie bij de totstand
koming van omgevingsvisies is echter nog wel
een wereld te winnen. Aimeric studeerde in
juni af met het cijfer 8 en werkt inmiddels bij
SAB adviseurs in Arnhem.
Op 18 juni verscheen in de NRC een groot artikel
over Paleis Soestdijk. In 2017 werd het paleis
verkocht door de Staat der Nederlanden aan de
MeyerBergman Erfgoed Groep, voor een bedrag
van 1,7 miljoen euro. De restauratie van het
paleis zou worden betaald door de bouw van
65 villa's. Lagere overheden, te weten de pro
vincie Utrecht en de gemeente Baarn, moesten
akkoord geven op het te wijzigen bestemmings
plan. Het artikel in de NRC legt pijnlijk het proces
bloot dat is doorlopen rond de afstoting en hoe
de eigenaar nu worstelt om aangepaste plannen
door de gemeenteraad te laten vaststellen.
Bouwen in het bos, parkeren op weilanden, geen
aangepaste infrastructuur en een voorzien hotel
leveren protesten op. In de ogen van Heemschut
zou het paleis, wellicht via de Staat, opnieuw
moeten worden ontwikkeld, waarbij het uit
gangspunt geen herstel door projectontwikkeling
moet zijn, maar restauratie door donatie.
Zie voor het artikel in de NRC:
www.nrc.nl/nieuws/2021/06/18/paleis-
soestdijk-wacht-a4047865. De reactie van
Heemschut is te vinden op onze website met
de zoekterm Soestdijk.
In Heemschut 2021, nummer 2, pagina 8,
schreven we over het kunstwerk van
Han Rehm. Dit bronzen reliëf van vijf
voetballers, gemaakt in opdracht van
de voetbalclub Feyenoord, is inmiddels
mede dankzij de inzet van de Werk
groep Monumentale Kunst door het
Feyenoord Museum herplaatst aan de
wand van de Van Zandvlietzaal.
O YLS„.
Foto: Feyenoord museum
In samenwerking met de Vereniging van Vrijwilligers
in de Archeologie (AWN) organiseert Heemschut dit
najaar op een aantal locaties cursussen voor vrij
willigers van erfgoedorganisaties over de Omgevings-
wet. Een cursus bestaat uit een introductie via zelf
studie en een interactieve cursus op locatie. Zo leert
u wat er nodig is om effectief het belang van cultureel
erfgoed in te brengen in visie- en planvormingsproces
sen. Meer informatie over de locaties en dagen
is te verkrijgen via info@heemschut.nl
11 HEEMSCHUT
September 2021