AIMERIC BILLET GESLAAGD SOESTDIJK KUNSTWERK HERPLAATST CURSUSSEN ll I III li IJfl ILIn LLLLL L IX IJ Heemschut-stagiair Aimeric Billet studeerde aan de Universiteit van Lille en werkte bij de gemeente Roubaix, in Noord-Frankrijk. Deze voormalige industriestad kenmerkt zich door een grote sociale problematiek, maar ook door interessant industrieel erfgoed en historische woningbouwcomplexen. In Breda kon hij ver sneld instromen op de University of Applied Sciences, de vroegere Hogeschool. Zijn studie rondde hij af met een stage bij Heemschut. Aimeric deed onderzoek naar erfgoed en omgevingsvisies. Daarnaast maakte hij een interessante vergelijking tussen het ruimtelijke ordeningssysteem en de erfgoedwetten in Frankrijk en Nederland. Aimeric bestudeerde de al vastgestelde omgevingsvisies. Hij classificeerde ze aan de hand van een analyse over wat er over erfgoed was opgenomen. Via interviews en een enquête onder de vrijwilligers ontstond een beeld over de inbreng in deze visies van professionals en vrijwilligers op erfgoedgebied. De kwaliteit van een visie blijkt afhankelijk van veel factoren, waaronder het bewustzijn van de eigen identiteit. Dat laatste is bij de geënquê- 19 20 teerde Heemschutvrijwilligers zeker aanwezig. In het proces rond participatie bij de totstand koming van omgevingsvisies is echter nog wel een wereld te winnen. Aimeric studeerde in juni af met het cijfer 8 en werkt inmiddels bij SAB adviseurs in Arnhem. Op 18 juni verscheen in de NRC een groot artikel over Paleis Soestdijk. In 2017 werd het paleis verkocht door de Staat der Nederlanden aan de MeyerBergman Erfgoed Groep, voor een bedrag van 1,7 miljoen euro. De restauratie van het paleis zou worden betaald door de bouw van 65 villa's. Lagere overheden, te weten de pro vincie Utrecht en de gemeente Baarn, moesten akkoord geven op het te wijzigen bestemmings plan. Het artikel in de NRC legt pijnlijk het proces bloot dat is doorlopen rond de afstoting en hoe de eigenaar nu worstelt om aangepaste plannen door de gemeenteraad te laten vaststellen. Bouwen in het bos, parkeren op weilanden, geen aangepaste infrastructuur en een voorzien hotel leveren protesten op. In de ogen van Heemschut zou het paleis, wellicht via de Staat, opnieuw moeten worden ontwikkeld, waarbij het uit gangspunt geen herstel door projectontwikkeling moet zijn, maar restauratie door donatie. Zie voor het artikel in de NRC: www.nrc.nl/nieuws/2021/06/18/paleis- soestdijk-wacht-a4047865. De reactie van Heemschut is te vinden op onze website met de zoekterm Soestdijk. In Heemschut 2021, nummer 2, pagina 8, schreven we over het kunstwerk van Han Rehm. Dit bronzen reliëf van vijf voetballers, gemaakt in opdracht van de voetbalclub Feyenoord, is inmiddels mede dankzij de inzet van de Werk groep Monumentale Kunst door het Feyenoord Museum herplaatst aan de wand van de Van Zandvlietzaal. O YLS„. Foto: Feyenoord museum In samenwerking met de Vereniging van Vrijwilligers in de Archeologie (AWN) organiseert Heemschut dit najaar op een aantal locaties cursussen voor vrij willigers van erfgoedorganisaties over de Omgevings- wet. Een cursus bestaat uit een introductie via zelf studie en een interactieve cursus op locatie. Zo leert u wat er nodig is om effectief het belang van cultureel erfgoed in te brengen in visie- en planvormingsproces sen. Meer informatie over de locaties en dagen is te verkrijgen via info@heemschut.nl 11 HEEMSCHUT September 2021

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2021 | | pagina 11