Aanpassingen Nieuw stadion? Spelplezier, teamgeest en competitiedrang oplossing als eureka-moment de voorzitter Van Zandvliet persoonlijk in zijn bed trof. Het was het eerste stadion dat op deze wijze werd gebouwd. Er werd heel wat aan gerekend voor men het avontuur aandurfde! Gerenommeerde aannemers mochten offreren. De gewenste aanneemprijs werd echter niet bereikt. Een kleine en minder bekende aan nemer J.P. van Eesteren zag kans door strakke planning en inhoudelijke suggesties de opdracht te verwerven. Staalconstructies werden berekend en geleverd door Braat, een familie bedrijf dat zich sinds 1844 vooral in glas- en staalconstructies specialiseerde. Voor de financiering werden aandelen en obligaties uitgegeven. Die werden vrij ver handeld, maar de animo bleek onvoldoende. Op verschillende momenten was geld van Van Beuningen, stichter van de Steenkolen Handels Vereniging, de olie die de machine gaande hield. Tot de bouw kon pas definitief besloten worden toen ieder die een opdracht gegund werd, genoegen wilde nemen met een gedeeltelijke betaling in effecten. De opdracht nemers waren in deze crisistijd allang blij met het werk, het had daardoor ook het karakter van een werkgelegenheidsproject. Meindert Booij vertelt met genoegen hoe hij kans heeft gezien in de jaren '90 met behoud van de unieke eigenschappen van het stadion aanpassingen te realiseren voor veranderde eisen: staanplaatsen moesten zitplaatsen worden en business faciliteiten voor de Maas tribune aangebracht. Een dak is als een tafel over de tribunes heen gezet, maar met een opening boven het veld, zodat het gras op natuurlijke wijze kan blijven groeien. Ook reali seerde hij een tunnelconstructie naar het trein station. Verder was het best een opgave om in een bestaand gebouw horecafaciliteiten onder te brengen zodat een heel publiek kan worden bediend in het kwartiertje rust. Booij: 'Een bijzondere nieuwe eis die aan De Kuip werd gesteld, was het gebruik voor pop concerten. Zouden de tribunes een hossende menigte houden? Daarvoor ontwierpen we een test met live publiek: we maten wat de reacties op de muziek voor trillingen opleverden en experimenteerden hoe we met beelden van camera's op de schermen het publiek zó konden beïnvloeden, dat de trillingen verminderden en niet richting de berekende grenswaarden opliepen.' Jammer is dat door alle voorzieningen voor beveiliging het stadion van buiten een wat verrommelde indruk maakt. Het zicht op de open, dragende staalconstructie - de strakke soberheid van het basisontwerp - is daardoor verminderd, mede door plaatmateriaal dat ook weinig recht doet aan de unieke open structuur. Voor Feyenoord City zijn grootse plannen gepresenteerd: een veelomvattend plan voor een nieuw stadion met woon- en business- voorzieningen. Probleem is: wat te doen met het huidige stadion? Er is een artist impression, maar die laat nog heel wat open. Hoe kun je de unieke kenmerken van dit gebouw goed en zinvol bewaren? Waarom zou je het eigenlijk vervangen? Het gebouw heeft voor de fans de status van een monument. Het zou bizar zijn Nederlands best gebouwde stadion dat nog volledig functioneert te vervangen. Want de sfeer van De Kuip kun je niet verpotten. Het stadion verdient dezelfde erfgoedstatus als het Van Nellegebouw, niet toevallig van hetzelfde architectenbureau! Voor de Rotterdamse voetballiefhebber zal dat allemaal niet zo belangrijk zijn. Als vanouds klinkt zijn motto: 'D'r is voor mijn maar één Feyenoord en daar staat ik mee op en daar gaat ik mee naar bed.' Een filigrain werk van staal. Bron: Archief Broekbakem a Han Rehm, (1908-1970) volgde meerdere kunstopleidingen in Rotterdam en in het buitenland. Naast pastel tekeningen en aquarellen is hij vooral bekend geworden als beeldhouwer van portretten, beelden en reliëfs. In 1963 vervaardigde hij in opdracht van voetbalclub Feyenoord een bronzen reliëf met voetballers. Het is een speels ontwerp, waarbij vijf voetballers in verschillende posen zijn afgebeeld. Onderling zijn zij met elkaar ver bonden waardoor het werk de kernwaarden van Feyenoord uitdrukt: spelplezier, teamgeest en competitiedrang. Het reliëf werd helaas twintig jaar geleden verwijderd en is sindsdien opgeslagen in het depot van het Feyenoord museum. De WMK ondersteunt Rehm's zoon Frits bij de zoektocht om het werk weer een prominente plaats in het stadion te geven. Voor informatie over het werk van Rehm zie: www.hanrehm.nl Foto: Frits Rehm HEEMSCHUT Q Mei 2021

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2021 | | pagina 8