Had reeds het instrument, vanouds genaamd de Craen Ten dienste dezer stad, twee eeuwen lang bestaan. Maar moest, schoon sterk genoeg om half Schiedam te ligten Voor een gegoten beeld in deze dagen zwichten. O, kinderen van de kraan, wat werk hebt gij begonnen Zie nu, een Britsche hoer heeft kraantje overwonnen. Het bouwproject Organisatie vielen in de gracht. Het beeld werd gered, maar de kraan was onherstelbaar. In de studenten stad werd gerijmd: Voor het goede begrip moet je weten dat de aandrijving van de kraan geschiedde op twee grote tredraderen door mensen (volwassenen) die de Craenkinderen werden genoemd. En dat de studenten de kariatiden al tot Britse hoeren hadden bestempeld. De Stichting Stadskraan heeft zich nu ten doel gesteld een stadskraan te bouwen. Niet de stenen versie die onder het Britse gewicht is bezweken, maar een eerdere houten versie. De kraan komt niet op de oorspronkelijke plek. Het liet zich aanzien dat de benodigde vergunningen niet binnen afzienbare tijd zouden afkomen. Gekozen is voor plaatsing aan de Bemuurde Weerd in Utrecht, bij de Monicabrug, waar vroeger ook stadskranen hebben gestaan en waar het toeristisch aspect goed tot zijn recht komt. Als voorbeeld voor de te bouwen kraan geldt de versie die schilder Joost Cornelisz. Droochsloot omstreeks 1620 in een stadsgezicht vastlegde. Alvorens tot een uitvoeringsproject is besloten, zijn er studies gedaan. Allereerste werd onder zocht hoe een dergelijke kraan, die binnen enkele minuten een vat met handelswaar uit het ruim van een schip kon halen en op de kade zette, eigenlijk werkte. Met bewondering constateerden de deskundigen hoe eenvoudig de techniek eigenlijk was! Tekeningen werden al in 1978 gemaakt, in 1986 en 2012 verder uitgewerkt, waarbij men ook de nog bestaande kranen in het Duitse Lüneburg en Rostock bestudeerde. Zo kwamen uitvoerbare bouw tekeningen tot stand. Erik Meulenbelt van bureau Naked Architecture, wiens vader al in 1986 aan het project werkte, is nu een van de adviseurs. Kostenberekeningen zijn uitgevoerd, zowel voor bouw als exploitatie van de kraan. Een imposant rijtje sponsors heeft zich al gemeld. Nu het plan eenmaal concrete vormen heeft aangenomen, is voor de uitvoering een organisatie opgezet met een bestuur, adviseurs en een comité van aanbeveling waarin drie Utrechtse oud-burgemeesters. Het vierde lid is de burgemeester van Nieuwegein, de gemeente waar de kraan gebouwd wordt. Namelijk in Vreeswijk aan de Lek, waar de Museumwerf zich inzet voor het behoud van ambachten, ver bonden aan de binnenvaart. Daar wordt de bouw uitgevoerd als leerwerkproject voor jongeren zonder startkwalificatie, die moeilijk plaatsbaar zijn door uitschakeling uit het scholings- en/of arbeidsproces en in een sociaal isolement dreigen te raken. Daarnaast zijn er voor reguliere studenten stageplaatsen. In de Museumwerf staat een model van de te bouwen kraan gereed om op ware grootte te worden gebouwd. Met bij het tredrad een Craenkind. De Ganzenmarkt en Stadhuisbrug in ca. 1620 door Joost Cornelisz. Droochsloot. 43 HEEMSCHUT Februari 2021

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2021 | | pagina 43