STADSCRAEN KOMT TERUG! 'Het kan, een middeleeuwse kraan authentiek, volledig functioneel herbouwen!' Dat schrijft Martin Vos, voorzitter van de Stichting Stadskraan in de brochure waarmee het project aan het publiek wordt voorgesteld. Daarmee moet een verarming van de stad worden goedgemaakt die in 1836 plaatsvond. Herman Gelens Wat was er gebeurd? Aan de gracht bij de Ganzenmarkt in Utrecht stond de oude kraan die zorgde voor overslag naar de hoge kade van goederen die schepen over de Oudegracht aan voerden. Een goed onderhouden ambachtelijke kraan in bakstenen behuizing, aangedreven door menskracht. Waren de goederen op de kade, dan werden ze geïnspecteerd en kon er belasting over worden geheven. Dat ging eeuwen goed. Het belang van de kraan voor de stad was groot, zodat goed zorg gedragen werd voor het onderhoud. Houten versies werden regelmatig vernieuwd voor de stenen versie kwam. Maar die kraan werd slachtoffer van de Winkel van Sinkel, het spreekwoordelijke warenhuis van Utrecht dat in 1836 in aanbouw was. Sinkel had een klassieke gevel bedacht met als zuilen vier gietijzeren kariatiden, verwijzend naar de stad Athene, een knipoog naar de Utrechtse universiteit. Die beelden liet hij in serie gieten bij een gieterij in Engeland. Ze werden per schip naar Utrecht vervoerd. Daar werden ze zoals gepland met de stadskraan uit het schip gehesen. Dat ging drie keer goed. Bij de vierde kariatide echter brak het bovendeel van de kraan; beeld en puin HEEMSCHUT 42 Februari 2021

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2021 | | pagina 42