ORGELGEBULDER EN TRAMBELLEN IN MOKUM Tf^ \mfw m In 1921 wilde Abraham Tuschinski in zijn nieuwe bioscoop persé een van die succesvolle Amerikaanse Wurlitzer-orgels hebben. De fabriek kon niet op tijd leveren, maar Tuschinski wist in Brussel een zojuist afgeleverde Wurlitzer los te praten. Naar verluidt nam hij alvast een paar vitale onderdelen mee naar Amsterdam om te voorkomen dat men zich in Brussel zou bedenken. Puntjes op de i Li f Verantwoording Hans Buurmans Grote namen uit de internationale orgel wereld werden binnengehaald om samen met een showorkest de muziek te verzorgen bij stomme films en variétévoorstellingen. In 1923 werd het huidige grotere Wurlitzer- orgel gekocht. De orgelpijpen staan nog steeds opgesteld onder het toneel. Door een holvormige betonnen vloer onder de houten vloer van de orkestbak wordt het geluid de zaal 'ingetild'. Sindsdien zijn er uitbreidingen en wijzigingen aan het orgel geweest, maar geleidelijk werd het orkestje uitgedund en omstreeks 1977 werd er ook niet meer op het orgel gespeeld. Gelukkig kon de in 1970 opgerichte Nederlandse Orgel Federatie (NOF) goede afspraken maken met het management van Tuschinski: organisten geven concerten en NOF-vrijwilligers verzorgen het onderhoud. In 2000 werd de grote zaal van het theater grondig opgeknapt. Het orgel werd geheel verwijderd en door technische teams van de NOF en andere vrijwilligers gereviseerd. Na vele jaren werd het karwei afgerond bij het 90-jarig bestaan van Tuschinski in 2011. Orgelbouwer Kaat en Tijhuis uit Kampen had het repareren van het pijpwerk verzorgd. In 2019 werd het pijpwerk door orgelbouwer Van der Veer uit Dordrecht opnieuw grondig nagekeken. De deskundige vrijwilligers Peter, Pieter, Ruud en Dick, zijn wekelijks op zaterdagochtend in de weer om nog vóór de vroege filmvoorstellingen de puntjes van het orgel op de i te zetten. De houten luiken voor het pijpwerk worden weggehaald, de speeltafel komt met de lift omhoog en de magistrale klanken en verrassende toeters, bellen en trommels vullen de ruimte. Op een vroege zaterdagochtend, vlakbij het Rembrandtplein scharrelt een bruine rat langs een groene doos met rattengif door een kier een oud gebouw in: een rommelig begin van de dag. Om half negen wordt een bescheiden deur voor me geopend door Peter Schipper. On middellijk stap ik binnen in de prachtige Jugendstil van het Amsterdamse Tuschinski bioscoop theater. Even later staan we samen met Dick Cuiper in de grote filmzaal. Op het podium onder het filmdoek staat de imposante 4 klaviers speeltafel van het Wurlitzer-Strunk theaterpijp orgel: 722 orgelpijpen, 169 registerschakelaars en drukknoppen voor talloze geluidseffecten. Als kerkorganist mag ik nu ook eens dit instru ment bespelen. Peter en Dick demonstreren me hoe zij razendsnel de oude en de nieuwe Amsterdamse trambel, hoefgetrappel en de brandweersirene uit het orgel weten te toveren. ff In Pathé Tuschinski klinkt het orgel dankzij goede afspraken tussen het management en de NOF-vrijwilligers. Nog steeds zijn er orgelbespelingen, onder andere bij stomme films. Op www.theaterorgel.nl is meer informatie te vinden over de theaterorgels en hun bespelingen in Tuschinski, EYE filmmuseum, Boskoop, Dordrecht, Haarlem, Schiedam, Steenwijk, MCO Hilversum en Oosterwolde. 3 3 I HEEMSCHUT Februari 2021

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2021 | | pagina 33