MAG
WEG
Spraakverwarring
METHODIEK
HERBESTEMMING
Karianne Vandenbroucke
Karianne Vandenbroucke.
Gebiedsgericht denken
aandacht en deskundigheid veel ten goede
kunnen keren.
Ergoedproffessional Vandenbroucke werd
opgeleid als ingenieur-architect aan de Uni
versiteit Leuven en behaalde een Master of
Science in Conservation of Monuments and
Sites aan het Raymond Lemaire Internatio
nal Centre of Conservation. Daarna werkte
ze onder andere bij Fritz, Rappange Part
ners architecten en als restauratiearchitect
bij Vereniging Hendrick de Keyser. Bij het
Amsterdamse architectenbureau Rijnboutt
begeleidt ze collega's die te maken heb
ben met gebouwd erfgoed en heeft ze haar
inbreng in het restauratie- en herbestem
mingsproces. In die 'tussenwereld' onder
vond ze hoeveel spraakverwarring er is in de
wereld van herbestemming en transformatie.
Vandenbroucke: 'Het is werkelijk een andere
taal die men spreekt. Logisch ook. De uit-
Karianne Vandenbroucke
Mag dit weg; methodiek
voor herbestemming.
128 pag.
Prijs 29,95.
Geïllustreerd, kleur.
NAi Boekverkopers.
ISBN 978-94-6208-557-2
www.nai010. com/nl/publica-
ties/mag-dit-weg/245817
naioio uitgevers
panden. Teruggaan naar de oorsprong.
Prachtig om te doen. Veel erfgoeddeskun
digen willen dat het bij die historische tijd
laag blijft. Men plaatst het liefst een stolp
over de historische stad. Dat is natuurlijk
vreemd. Een stad is organisch gegroeid
en niet in één keer, in een bepaalde peri
ode gebouwd. Als herbestemmingsarchitect
kijk ik veel meer naar het nu, naar de
toekomst en naar de betekenis van het
gebouw in zijn context. De nieuwe tijd
laag moet zich verhouden tot die toekomst
en heeft daarbij betekenis in de verhou
ding tussen het gebouw en zijn omgeving.
Dus de veelgehoorde kreet "van objectge-
richt naar gebiedsgericht denken" heb ik
zelf ervaren. Gelukkig is er steeds meer
aandacht voor die verschillende tijdlagen
uit de historie. De erfgoedwereld en de
architectuur komen elkaar steeds vaker
tegen. Ik hoop dat mijn boek een tool in
die relatie is, een methodiek om elkaar
beter te leren begrijpen en te inspireren.
Daarmee is een interessante wereld te
winnen.'
gangspunten verschillen. Restauratiearchi
tecten willen conserveren en herstellen.
Daar zijn ze goed in. Architecten willen iets
nieuws ontwerpen. Dat is hun stiel. De kunst
is om beide te verenigen waar dat kan. Wan
neer je verschillende talen spreekt, weet je
dat alleen niet van elkaar. De verschillen blij
ken pas als je je als erfgoedspecialist in de
wereld van die ander - de architect - begeeft,
of omgekeerd. Ik heb talloze malen de vraag
voorgelegd gekregen: 'Mag dit weg?' Elke
keer opnieuw legde ik uit waarom iets niet of
wel weg kon. Zo kwam ik op het idee om te
zoeken naar een bredere methodiek om de
spraakverwarring op te lossen en dit soort
vragen te beantwoorden. Dat doe ik aan
de hand van een drietal praktijkvoorbeel
den waar door Rijnboutt aan gewerkt is: het
voormalig hoofdkantoor van De Telegraaf
c en The Garage, beide in Amsterdam en het
onlangs geopende Post Utrecht.'
cf
'Ook mijn eigen opvatting evolueert. Vroeger
kon ik me beperken tot het pure restaura
tiewerk, het liefst van 17de en 18de-eeuwse
december 2020 HEEMSCHUT 13