SS Rotterdam Maritiem, cultureel en technisch erfgoed T Het SS Rotterdam uit 1959 is het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn. Vele duizenden passagiers hebben met het schip gereisd, voor zaken, familiebezoek of vakantie. Met zijn (interieur)architectuur en kunstuitingen is het een toonbeeld van de voorspoedige jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Als door een wonder is het schip behouden en ligt het in de Maashaven in Rotterdam. Klaas Krijnen Variabele indeling NIUilllHIUIUIIHIIIIfil M ül'lff M jjllillJJ Het SS Rotterdam in de Maashaven in Rotterdam. Met een helder uitgesproken 'Ik geef u de naam Rotterdam en wens u behouden vaart', doopte H.M. Koningin Juliana op 13 september 1958 het nieuwe vlaggen schip van de Holland Amerika Lijn (HAL) en de Nederlandse koopvaardijvloot. Het is het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland werd gebouwd. Daarna liep het stoomschip onder massale belangstelling van stapel bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM). Een klein jaar later, op donderdag 3 september 1959, vertrok het voor het eerst uit Rotterdam met bestem ming New York. Vele duizenden werknemers van de RDM, toeleveranciers, architecten en kunstenaars werkten mee aan de bouw. Het schip is 228 meter lang, 28 meter breed en heeft ca. twaalf dekken. De voorstuwingsinstal- latie bestaat uit twee sets Parsons tur bines, die hun stoom krijgen van vier met olie gestookte ketels. De turbines zorgden voor voldoende vermogen en een trilling- vrije voortstuwing met twee schroeven. Het schip was voorbereid op een mogelijke rol in oorlogstijd, het was immers de tijd van de Koude Oorlog. Met de slogan 'Het schip van morgen, reeds vandaag.introduceerde de HAL het schip. Het vooruitstrevende ontwerp ontsprong aan de visie van de president-directeur september 2020 HEEMSCHUT 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 9