SS Rotterdam
Maritiem, cultureel en technisch erfgoed
T
Het SS Rotterdam uit 1959 is het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn. Vele duizenden
passagiers hebben met het schip gereisd, voor zaken, familiebezoek of vakantie. Met zijn (interieur)architectuur
en kunstuitingen is het een toonbeeld van de voorspoedige jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Als
door een wonder is het schip behouden en ligt het in de Maashaven in Rotterdam.
Klaas Krijnen
Variabele indeling
NIUilllHIUIUIIHIIIIfil M ül'lff M
jjllillJJ
Het SS Rotterdam in de Maashaven in Rotterdam.
Met een helder uitgesproken 'Ik geef u
de naam Rotterdam en wens u behouden
vaart', doopte H.M. Koningin Juliana op
13 september 1958 het nieuwe vlaggen
schip van de Holland Amerika Lijn (HAL)
en de Nederlandse koopvaardijvloot. Het
is het grootste passagiersschip dat ooit in
Nederland werd gebouwd. Daarna liep het
stoomschip onder massale belangstelling
van stapel bij de Rotterdamsche Droogdok
Maatschappij (RDM). Een klein jaar later, op
donderdag 3 september 1959, vertrok het
voor het eerst uit Rotterdam met bestem
ming New York.
Vele duizenden werknemers van de RDM,
toeleveranciers, architecten en kunstenaars
werkten mee aan de bouw. Het schip is
228 meter lang, 28 meter breed en heeft
ca. twaalf dekken. De voorstuwingsinstal-
latie bestaat uit twee sets Parsons tur
bines, die hun stoom krijgen van vier met
olie gestookte ketels. De turbines zorgden
voor voldoende vermogen en een trilling-
vrije voortstuwing met twee schroeven. Het
schip was voorbereid op een mogelijke rol
in oorlogstijd, het was immers de tijd van de
Koude Oorlog.
Met de slogan 'Het schip van morgen, reeds
vandaag.introduceerde de HAL het schip.
Het vooruitstrevende ontwerp ontsprong
aan de visie van de president-directeur
september 2020 HEEMSCHUT 9