Spanningsveld de stichting een bidbook heeft genoemd, presenteert ze op de website www.klin- kenderfgoed.nl een Jaar van het Klinkend Erfgoed. Bestuursvoorzitter Robert Helder geeft toe dat die ambitie nog niet kon wor den waargemaakt. Dat neemt niet weg dat het bidbook een belangrijke mijlpaal is in het benoemen van de wenselijkheden en het opbouwen van een netwerk van betrok kenen die zich op enigerlei wijze voor deel- doelstellingen inzetten. Het heeft ook bij gedragen aan beperktere initiatieven, zoals het Festival Klinkend Erfgoed Maastricht in 2018, dat in 2020 herhaald wordt en in 2019 het Schnitgersymposium De wereld in, dat in Groningen plaatsvond. Serieuze ondersteuning van het erfgoedbe- houd vraagt aanzienlijke bedragen en ook de inzet van veel liefhebbers. Door de acti viteiten van SKEN is dit geluid ook terecht gekomen bij de Tweede Kamer. De SKEN ondervindt inmiddels onmisbare steun van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Nu is het van belang verder focus aan te brengen, door de inventarisatie om te vor men tot een projectplan waarin de vele gelieerde actievoerders gecoördineerd hun klinkende projecten aanbieden. Dat door middel van een communicatieplan aan dacht voor behoud van het klinkend erfgoed kan worden verkregen. 'Daarvoor is een centraal projectbureau onmisbaar en aan vullende overheidsfinanciering wenselijk', aldus Helder. Wat betreft de toekomst van het klinkend erfgoed zijn er de nodige risico's. 'De bin ding van veel erfgoed aan geloofselementen gaat soms ten koste van het behoud', ver volgt Robert Helder. 'Voeg daarbij de ont kerkelijking die ertoe leidt dat (kerk)gebou- wen herbestemd worden zonder rekening te houden met het feit dat orgel, klokken en uurwerk specifiek voor het betreffende gebouw zijn ontworpen en het spannings veld wordt duidelijk.' Een orgel kan wel ver plaatst worden, maar klinkt op zijn mooist in zijn oorspronkelijke habitat. Zelf organist in Zwolle-Berkum, pleit Helder er dan ook voor 03 "O <D CL O dat met dit aspect bij herbestemming meer rekening wordt gehouden. Voor de restauratie van monumentale orgels is de laatste jaren gelukkig veel aan dacht. Die gaat vaak verder dan de belan gen van een krimpende kerkgemeenschap, waar soms organisten met een beperkte muzikale bagage niet verder komen dan de ondersteuning van de eredienst, die echter onvoldoende recht doet aan de kwaliteit van het instrument. Het openstellen van de gebouwen met een mooi orgel voor con certen door goede organisten is dan ook een doel dat de SKEN ondersteunt. Vraag daarbij is of de conservatoria nog steeds voldoende organisten van niveau afleveren. Ambitie SKEN Voor de beiaardiers is er één conservato riumopleiding, bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU): de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort, opgericht in 1953. Het is verheugend dat stadsbei- aardiers vaak hun wortels in de moderne muziek hebben en de actualiteit vertalen naar het aloude instrument. Robert Helder: 'Na het overlijden van Aretha Franklin ver gastte de stadsbeiaardier van Utrecht de De Beiaard in de Utrechtse Domtoren. stad op haar geweldige soulmuziek vanaf de beiaard van de Dom.' Waar wil de SKEN over enige jaren staan? In de eerste plaats dat de SKEN nog meer bekendheid krijgt, onder andere door lan delijk gespreide festivals die lokaal georga niseerd worden. Maar ook door een jaarlijks thema te benoemen en vorm te geven. Helder wil het landelijke netwerk van ambassadeurs versterken en hoopt dat zijn stichting de relatie met lokale organi saties blijft uitbouwen. Dan weet SKEN wat zich lokaal afpeelt, kan promotie onder steunen, maar ook mee-organiseren. Daar naast ziet hij ook veel nut van initiatieven zoals het onderzoek waarvoor SKEN recent akoesticus Jan Bril opdracht heeft ver leend en ziet hij veel in het ontstaan van crossovers met andere muziektradities, instrumenten en kunsten, zoals de jazz, ballet, film of schilderkunst. De aandacht voor klinkend erfgoed in brede context is een belangrijke succesfactor, al is de ontwikkeling van het werkgebied natuur lijk sterk afhankelijk van de omvang en con tinuïteit van de financiering. De SKEN heeft in elk geval voldoende ambitie! september 2020 HEEMSCHUT 35

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 35