Gastcolumn fi'iuJuuMr Kathleen Ferrier is voorzitter van de Nederlandse Unesco Commissie Het blauw-witte monumentenschildj e Lopend vanaf station Den Haag Centraal naar het kantoor van de Unesco Com missie sta ik stil voor Noordeinde 66. Het statige pand uit de 18de eeuw trekt mijn aandacht. Een blauw-wit monumentenschildje prijkt op de gevel. Voordat ik voorzit ter van de Nederlandse Unesco Commissie werd, was ik bekend met dat schildje, maar niet met de betekenis. Wat precies de historische waarde is van Noordeinde 66 weet ik niet. Wel weet ik inmiddels dat het in tijden van gewapend conflict ont zien dient te worden. 'Hoeveel oorlogen en oproer heeft dit gebouw al meegemaakt?', vraag ik mij af. De inval van Napoleon, de Tweede Wereldoorlog, recent de boze boeren op tractoren die door de straten trokken. Paleis Noordeinde ernaast heeft geen schildje, zie ik. Het staat wel in het register van beschermde monumenten en collecties die vallen onder de werking van het Haags Verdrag van 1954. Dit was het eerste Unesco- verdrag dat tot stand kwam toen de grootschalige verwoesting van erfgoed tijdens de Tweede Wereldoorlog nog vers in het geheugen lag. 75 jaar later is het verdrag nog steeds relevant, want ook al hebben we in Nederland de afgelopen decennia gelukkig geen bommenregen meer gehad, dreigingen zijn er wel degelijk. Cyberaan- vallen en terroristische aanslagen zijn reëel, net als demonstraties die uitmonden in geweld. Des te belangrijker zijn beschermingsmaatregelen, zoals brandpreven tiemaatregelen, calamiteiten- en evacuatieplannen. Als de pleuris uitbreekt, weten we dan eigenlijk wel wat we moeten doen? Belangrijker nog: weten de betrokken veiligheidsdiensten dat dit erfgoed beschermd is? Een schildje is misschien niet heel hightech, maar wel heel herkenbaar. Het blauw-witte schildje is voor erfgoed wat het rode kruis is voor mensen. Daar blijf je in het geval van oorlog af. Bij natuurrampen of andere crises is het schildje een waardevol hulpmiddel om keuzes te maken. Je kunt niet alles redden, maar een dergelijke markering biedt wel een leidraad in tijden van chaos. Dan moet het systeem van de schildjes natuurlijk wel op orde zijn en de informatie kloppen. Inmiddels zien we gemeenten met eigen ontworpen blauwe-witte schildjes en web shops die het emaillen plaatje voor een paar tientjes aanbieden. Het schildje is losgezongen van de betekenis. Het register zelf is gedateerd en onvolledig en krijgt al jaren geen aandacht meer bij de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. In de verte zie ik het torentje van het Vredespaleis, baken van het internationaal recht, geboor teplek van het verdrag, icoon van Den Haag. Het staat niet in het register. Onbegrij pelijk. Vonden we het in de jaren '60 en '70 nog niet zo bijzonder, of misschien niet oud genoeg? Wie zal het zeggen. Ik moet denken aan de opera Orfeo ed Euridice gezongen door Kathleen Ferrier, naar wie ik ben vernoemd, 'What is life to be without you?.' Zo gaat het ook met erfgoed. rm fn fn wtt 'fn ÏWfK De Nederlandse Unesco Commissie presenteerde 22 juni 2020 het advies Een wapen in vredestijd. Daarin concludeert ze dat de veiligheid van erfgoed in crisissituaties onvoldoende aandacht krijgt en het systeem van blauw-witte schildjes niet op orde is. Meer informatie op www.unesco.nl september 2020 HEEMSCHUT 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 27