HEEMSCHUT SI Seinkanon duikt op in fort Glaskunstwerk gered actief NOORD-HOLLAND Dat men van Heemschut een breder beeld heeft dan dat van hoeder van gebouwd erfgoed, bewijst het verzoek dat Heemschut Noord-Hol land kreeg om te helpen bij het vinden van een bestemming voor een antiek seinkanon. Bij de familie Riphagen-Kinket in Velsen-Zuid stond het enkele decennia in de tuin, nadat de vader des huizes het uit de Noordzee had opgedo ken. Door zijn overlijden kregen de erven het in bezit en die slaagden er niet in een toepasse lijke plek te vinden. Musea hadden al dergelijke kanonnen in hun collectie en particuliere verza melaars vielen buiten de boot omdat de wens van de overledene was dat het kanon op een publiek toegankelijke plaats zou worden ten toongesteld. Het kanon is gegoten bij de firma David Hahnwellers and Sons te New York en heeft mogelijk op een 19de-eeuws stoomschip dienst gedaan. Met een fors formaat rotje wer den met dergelijke kanonnen seinen gegeven, bijvoorbeeld een in de zeevaart erkend nood signaal of een groet. Dat duikers exemplaren vinden, is geen zeldzaamheid. Na bemiddeling van Heemschut is het kanon ondergebracht in de keelkazemat van Fort aan de Drecht in Uit hoorn. Het is daar onderdeel van de expositie over werelderfgoed-monument de Stelling van Amsterdam. Al kwam er nimmer een granaat uit de bescheiden loop, toch draagt het lood zware schiettuig op zijn affuit bij aan een krijgs haftige sfeer in de kazemat, nu het prijkt op een plek waar eens kanonnen stonden. Peter Schat WERKGROEP MONUMENTALE KUNST Hilversum - Tot en met eind 2018 stond in een loods in het Duitse Hannover een glasappliqué- raam van de bekende Nederlandse glaskun stenaar Joop van den Broek (1928-1979). Dit werk is enkele jaren geleden gedemonteerd bij de verbouwing van een kantoorgebouw van het Gerling Konzern in Keulen. Omdat de eigenaar afstand moest doen van zijn depot en vernieti ging dreigde, heeft de Werkgroep Monumen tale Kunst (WMK) het kunstwerk geadopteerd en naar Nederland overgebracht. Joop van den Broek heeft in de jaren zestig een 'schilderij van glas' gemaakt. De expressieve, schilderachtige benadering en de krachtige kleuren zijn kenmerkend voor zijn werk. Vast staat dat dit werk met zijn sterk geabstraheerde en expressieve vormentaal past in de interna- tionale trends van de abstract-monumentale kunst van de jaren zestig van de vorige eeuw. In juni 2020 is het werk herplaatst in het Muziekcentrum van de Omroep (MCO) - voor heen de VARA-studio - te Hilversum. Het gebouwencomplex van het MCO stamt voor een belangrijk deel uit de wederopbouwperi ode. Vanaf het begin is er door de VARA veel aandacht geschonken aan de integratie van kunst in de architectuur. Een van de kunste naars die voor de VARA een kunstwerk heeft gerealiseerd is Joop van den Broek. Het is een werk uit de jaren zeventig. Juist dit gegeven is voor de WMK reden geweest om het werk aan het MCO aan te bieden. De combinatie van een vroeg en laat werk van deze kunstenaar in één gebouw is uniek voor Nederland. Norman Vervat september 2020 HEEMSCHUT 17

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 17