cultuurhistorische waardestelling die klonk als een klok: 'De mate van authenticiteit en gaafheid van de Rotterdam is, zeker voor een zeeschip dat 41 jaar wereldwijde vaart en een bijna vier jaar durende oplegperi ode in een subtropisch klimaat achter de rug heeft, verbazingwekkend te noemen'. Helaas verdween het rapport door allerlei verwikkelingen in een la.... Blijvende aandacht Studenten werken aan het kunstwerk Droomstad van Willem Akkermans. Tijdens de behandeling van de Erfgoedwet, die in 2016 in werking trad, bleek dat de definitie van monument beperkt bleef tot een 'onroerende zaak die deel uitmaakt van cultureel erfgoed'. Naar aanleiding daar van werd in de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor interieurensembles die op grond van de wet geen bescherming zouden krijgen. Vervolgens voerde de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) het Pro gramma Monumentale Interieurs uit om de belangrijkste interieurensembles te inventa riseren, waarbij het ging om de relatie van roerende voorwerpen in samenhang met een locatie. Met dit als uitgangspunt heeft de RCE een lijst van toonbeelden opgesteld: 'een toonaangevend, karakteristiek voor beeld, typerend, kenmerkend en/of repre sentatief in zijn soort'. In 2018 heeft de RCE 73 interieurs van heel verschillende aard aangemerkt als monu- Het hoofdmanoeuvreerbord in de machinekamer. mentaal interieur. Een daarvan is het inte rieurensemble van de Rotterdam. De RCE rekent daartoe niet alleen kunst en interi eur, die nauw met elkaar zijn verweven, maar ook de brug, verblijven van beman ning en passagiers en de machinekamer. Met plaatsing op de lijst van monumentale interieurs wil de RCE eigenaren en gebrui kers zo goed mogelijk met advies bijstaan in gebruik, behoud, beheer en ontwikke ling. De status monumentaal interieur biedt geen aanspraak op een financiële bijdrage. Hoewel de erkenning als monumentaal interieur belangrijk is, staat het bereiken van een monumentenstatus en zelfs een Werelderfgoed-status voor het SS Rotter dam nog steeds op de verlanglijst. Het crite rium 'onroerend' is een belangrijke drempel die moet worden geslecht voor het aanwij zen als (gemeentelijk) monument. Het is merkwaardig dat het SS Rotterdam wordt gezien als roerend, terwijl het bij de reno vatie moest voldoen aan door de gemeente gestelde bouwvoorschriften. De erkenning van het interieurensemble op de Rotterdam heeft geleid tot blijvende aan dacht bij de RCE en nieuwe aandacht bij de Universiteit van Amsterdam (UvA). In januari jl. organiseerde de UvA samen met de RCE een zesdaagse workshop aan boord met 15 studenten van de opleiding Conservering en restauratie van cultureel erfgoed van de UvA. De studenten vertegenwoordigden de disciplines Moderne kunst, Historische inte rieurs en Fotografie. Waar nodig boden zij 'eerste hulp' om beschadigingen of vervui ling weg te nemen. Het enthousiasme van de studenten bewees dat het SS Rotterdam niet voor niets als monumentaal interieur is erkend. Inmiddels wordt gewerkt aan een vervolgproject. Door behoud van het schip en het interieu rensemble blijft de Rotterdam het vlaggen schip van ons land. Klaas Krijnen is voorzitter van de Stichting behoud stoomschip Rotterdam Vrienden van stoomschip Rotterdam september 2020 HEEMSCHUT 11

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 11