Lijnvaart en cruises Groot wonder Informatie over SS Rotterdam Erkenning interieurensemble Een hoekje van de brug op het schip. Door een ingenieus ontworpen dubbel trap penhuis met verschuifbare wanden konden beide klassen tijdens lijndiensten worden gescheiden. Als het schip cruises maakte kon deze scheiding gemakkelijk ongedaan worden gemaakt. De twee ranke naast elkaar staande rookkanalen zorgden voor minder roetneerslag op de dekken. Boven dien bood plaatsing van de machines achter in het schip meer ruimte voor bijvoorbeeld passagiersverblijven. Vanaf 1959 maakte het SS Rotterdam afwisselend trans-Atlantische reizen en cruises over de wereldzeeën. Op 6 okto ber 1971 vertrok het voor de laatste trans Atlantische overtocht uit de thuishaven naar New York, waarna het alleen nog cruises maakte. Na 38 jaar succesvol onder Neder landse vlag voor de HAL te hebben gevaren, voer het nog drie jaar als Rembrandt voor de Amerikaanse rederij Premier Cruises. In 2000 werd het opgelegd op de Bahama's. Nadat Premier Cruises failliet ging lag het schip werkeloos op de Bahama's en was in de ogen van velen sloop de enige optie. Vijf liefhebbers van de Rotterdam zagen toch nog een toekomst voor het schip in de Rot terdamse haven. Zij bundelden in 2001 hun krachten als vrijwilligers in de Stichting behoud stoomschip Rotterdam. Sinds 2009 presenteert de stichting zich als Vrienden van stoomschip Rotterdam. Na een aantal van de HAL, de heer W.H. de Monchy. Hij voorzag dat het straalvliegtuig de rol van de lijndiensten van passagiersschepen zou overnemen en dat vakantiereizen in opkomst waren. Het schip kreeg daarom een variabele indeling: tijdens trans-Atlan tische lijndiensten tussen Rotterdam en New York beschikten passagiers in de eer ste- en toeristenklasse over een ongekende ruimte over de gehele lengte van het schip. De passagiershutten waren voor een groot deel uitwisselbaar tussen beide klassen. De trap in de Grand Ballroom met de wandschildering van Cuno van den Steene. De website van de Vrienden van stoomschip Rotterdam biedt histori sche en actuele informatie over het schip: www.stoomschiprotterdam.nl Wie de Rotterdam wil bezoeken is dagelijks welkom aan boord, voor zover de coronamaatregelen dat niet belemmeren. Oriënteert u zich op de website van WestCord Hotels www.ssrotterdam.nl Voor wat betreft het interieurensem ble zie: www.cultureelerfgoed.nl/ onderwerpen/interieurs onuitvoerbaar gebleken zakelijke initia tieven kocht Woningcorporatie Woonbron het schip in 2005, waarna een renovatie volgde die tot 2010 zou duren. In 2013 nam WestCord Hotels het schip over. De activiteiten van de stichting hebben eraan bijgedragen dat het schip permanent is afgemeerd in de Maashaven, waar het wordt gebruikt als hotel-café-restaurant, met de mogelijkheid voor bijeenkomsten en rondleidingen naar brug, publieke ruimten en machinekamer. Het is een groot won der dat het schip behouden is. De stich ting houdt een wakend oog in het zeil en is actief om authentieke elementen te res taureren of terug te brengen. Ook verzorgt de stichting maandelijks een kunsttour en beheert op het schip een uitgebreide col lectie historische materialen. In 2001 verkende de stichting bij het Minis terie van Onderwijs, Cultuur en Weten schap de mogelijkheid voor het verkrijgen van een monumentenstatus. De nuchtere reactie was dat daar geen sprake van kon zijn, omdat het schip niet onroerend is. Evengoed werd geadviseerd door te gaan, maar rekening te houden met een periode van ongeveer vijftien jaar om enig succes te behalen. In 2004 schreven drie deskundigen een 10 HEEMSCHUT september 2020

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 10