Lijnvaart en cruises
Groot wonder
Informatie over SS Rotterdam
Erkenning interieurensemble
Een hoekje van de brug op het schip.
Door een ingenieus ontworpen dubbel trap
penhuis met verschuifbare wanden konden
beide klassen tijdens lijndiensten worden
gescheiden. Als het schip cruises maakte
kon deze scheiding gemakkelijk ongedaan
worden gemaakt. De twee ranke naast
elkaar staande rookkanalen zorgden voor
minder roetneerslag op de dekken. Boven
dien bood plaatsing van de machines achter
in het schip meer ruimte voor bijvoorbeeld
passagiersverblijven.
Vanaf 1959 maakte het SS Rotterdam
afwisselend trans-Atlantische reizen en
cruises over de wereldzeeën. Op 6 okto
ber 1971 vertrok het voor de laatste trans
Atlantische overtocht uit de thuishaven naar
New York, waarna het alleen nog cruises
maakte. Na 38 jaar succesvol onder Neder
landse vlag voor de HAL te hebben gevaren,
voer het nog drie jaar als Rembrandt voor
de Amerikaanse rederij Premier Cruises. In
2000 werd het opgelegd op de Bahama's.
Nadat Premier Cruises failliet ging lag het
schip werkeloos op de Bahama's en was in
de ogen van velen sloop de enige optie. Vijf
liefhebbers van de Rotterdam zagen toch
nog een toekomst voor het schip in de Rot
terdamse haven. Zij bundelden in 2001
hun krachten als vrijwilligers in de Stichting
behoud stoomschip Rotterdam. Sinds 2009
presenteert de stichting zich als Vrienden
van stoomschip Rotterdam. Na een aantal
van de HAL, de heer W.H. de Monchy. Hij
voorzag dat het straalvliegtuig de rol van
de lijndiensten van passagiersschepen
zou overnemen en dat vakantiereizen in
opkomst waren. Het schip kreeg daarom
een variabele indeling: tijdens trans-Atlan
tische lijndiensten tussen Rotterdam en
New York beschikten passagiers in de eer
ste- en toeristenklasse over een ongekende
ruimte over de gehele lengte van het schip.
De passagiershutten waren voor een groot
deel uitwisselbaar tussen beide klassen.
De trap in de Grand Ballroom met de
wandschildering van Cuno van den Steene.
De website van de Vrienden van
stoomschip Rotterdam biedt histori
sche en actuele informatie over het
schip: www.stoomschiprotterdam.nl
Wie de Rotterdam wil bezoeken is
dagelijks welkom aan boord, voor
zover de coronamaatregelen dat
niet belemmeren. Oriënteert u zich
op de website van WestCord Hotels
www.ssrotterdam.nl
Voor wat betreft het interieurensem
ble zie: www.cultureelerfgoed.nl/
onderwerpen/interieurs
onuitvoerbaar gebleken zakelijke initia
tieven kocht Woningcorporatie Woonbron
het schip in 2005, waarna een renovatie
volgde die tot 2010 zou duren. In 2013 nam
WestCord Hotels het schip over.
De activiteiten van de stichting hebben
eraan bijgedragen dat het schip permanent
is afgemeerd in de Maashaven, waar het
wordt gebruikt als hotel-café-restaurant,
met de mogelijkheid voor bijeenkomsten en
rondleidingen naar brug, publieke ruimten
en machinekamer. Het is een groot won
der dat het schip behouden is. De stich
ting houdt een wakend oog in het zeil en
is actief om authentieke elementen te res
taureren of terug te brengen. Ook verzorgt
de stichting maandelijks een kunsttour en
beheert op het schip een uitgebreide col
lectie historische materialen.
In 2001 verkende de stichting bij het Minis
terie van Onderwijs, Cultuur en Weten
schap de mogelijkheid voor het verkrijgen
van een monumentenstatus. De nuchtere
reactie was dat daar geen sprake van kon
zijn, omdat het schip niet onroerend is.
Evengoed werd geadviseerd door te gaan,
maar rekening te houden met een periode
van ongeveer vijftien jaar om enig succes
te behalen.
In 2004 schreven drie deskundigen een
10 HEEMSCHUT september 2020