iif lil AAN Uë DE ?l- WAND icivttv; KUPERU5 at ucotipun I Revival Lokale activiteiten I MVoiwl L I Leiden, meervoudige drankreclame Hogewoerd. steentje bij aan deze 'strijd' door standaard normen (DIN) in te voeren voor affiches en reclameborden, die na de oorlog niet meer zijn losgelaten. Daarnaast was er tussen beide wereldoor logen geduchte concurrentie gekomen van andere vormen van buitenreclame zoals geëmailleerde reclameborden, lichtrecla mes en vooral de qua kosten en onder houd veel goedkopere affiches. Geschil derde muurreclames zijn blootgesteld aan weer en wind en moesten dan ook regel matig worden bij- of zelfs overgeschilderd. Ook de huurkosten van de muurvlakken en gemeentelijke reclamebelasting hebben ertoe bijgedragen dat de bloeitijd van de geschilderde muurreclames na de Tweede Wereldoorlog definitief voorbij was. Er kwa men nauwelijks meer nieuwe bij, bestaande reclames werden verwijderd of werden een voudig aan hun lot overgelaten, om uitein delijk vanzelf te verdwijnen. Definitief, zo leek het, maar vanuit Engeland waaide in de jaren '70 een golf van nos talgische interesse naar reclame uit groot moeders tijd over naar ons land. Eerst werd het emaillen reclamebord 'herontdekt'. Ver zamelaars speurden stad en land af naar de laatste exemplaren, die een vergeten bestaan leidden op de gevels van gesloten winkels. Uiteindelijk werden deze zo gewild, dat ze in musea belandden en grof geld opbrachten tijdens gespecialiseerde veilin gen van reclameartikelen. In het voetspoor van geëmailleerde borden werden ook de laatste, veelal vervaagde geschilderde muurreclames aan de vergetelheid ont rukt. Naast cultuurhistorische verenigingen, kunstenaars en grafisch ontwerpers ston den vanaf de jaren '80 ook opvallend veel gemeenten op de bres voor behoud van de laatste historische exemplaren. Als een van de eerste gemeenten begon Utrecht met de resterende muurreclames op te sporen en te restaureren in het kader van het gemeen telijke beleid voor herstel van de binnen stad. Kort daarna volgden inventarisaties in Den Haag en Leiden, maar baanbreker was toch de gemeente Kampen. Onder de pakkende slogan 'De laatste fresco's van de middenstand' wist het Comité Muurre clames Kampen deze reclames landelijk op de kaart te zetten als toeristische attractie. In 1999 verenigden de eerste strijders voor behoud zich in de Stichting Tekens aan de Wand die als landelijk platform jaarlijkse bijeenkomsten op locatie organiseerde, kennisuitwisseling bevorderde en het debat over restauratie-ethiek aanvoerde. In 2012 werd alle verworven kennis vastgelegd in het boek: Tekens aan de Wand. Geschil derde muurreclames in Nederland. Eind 2019 constateerde de stichting dat haar werk gedaan is en dat verder behoud op lokaal niveau in goede handen is. De stich ting is inmiddels opgeheven maar heeft wel een gloednieuwe website als erfenis achter gelaten: www.historischegevelreclame.nl Er zijn inmiddels tientallen lokale organisa ties die zich inzetten voor behoud en her stel. Zo heeft de Stichting Haags Industrieel Erfgoed (SHIE) met steun van de plaatse lijke overheid een meerjarig restauratiepro ject afgesloten onder de titel 'Muurvlakte te huur...'. In Amsterdam heeft de Werkgroep Behoud Muurreclames Amsterdam dank zij medewerking van deelgemeenten veel objecten hersteld. In Valkenburg worden ook geheel verdwenen muurschilderingen teruggebracht. Tal van deze projecten zijn bovendien bekroond met wandelgidsen langs muurreclames om de belangstelling van een breed publiek te stimuleren. Zoals door de gemeente Utrecht, waar herstel nog steeds voortgaat. Saillant detail bij dit alles is dat diverse plaatselijke behoudsac- ties steun krijgen van Heemschut, ooit dé bestrijder van de ontsierende reclame... Peter Nijhof was voorzitter van de Stichting Tekens aan de Wand. Dit artikel kwam tot stand met medewerking van Koos Havelaar, oud-bestuurslid van de stichting. De foto's zijn afkomstig uit genoemde publicatie en de collecties van Nijhof en Havelaar. De publicatie Tekens aan de Wand is uitver kocht maar nog verkrijgbaar via www.shie.nl ai ut "O u c 2-5 5 tri z Hl 5 r 0| Omslag van de publicatie Tekens aan de wand. 8 juni 2020

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 8