Geschilderde muurreclame Ondergang Ir. Kuysten van de Gelderse Schoonheidcommissie op zoek naar ontsierende reclames. en lichtbakreclame wisten zich in eigen tijdse vormen te handhaven, maar de grote overwinnaar werd het reclameaffiche of het nog grotere billboard. Geschilderde afbeeldingen op gevels en muren worden aangeduid als geschilderde muurreclame. Deze vorm van buitenreclame beleefde haar hoogtepunt in de eerste helft van de vorige eeuw. De oudste en meest voorkomende geschil derde muurreclames zijn simpele opschrif ten met letters, doorgaans op gevels en win kels van lokale middenstanders of bedrijven. Een klein deel werd gevormd door uitingen met sprekende, kleurrijke afbeeldingen van de aangeprezen producten. Letterreclames, te vinden in steden en op het platteland langs verkeerswegen, maken vaak reclame voor een lokaal bedrijf of product. De veel duurdere reclames met fraaie gekleurde afbeeldingen werden vooral gebruikt door producenten van duurdere merkartikelen, die landelijk op de markt werden gebracht. De fabrikanten van deze merkartikelen beschikten over de grootste reclamebud getten om zich de beste locaties te kunnen veroorloven. Grote geschilderde muurrecla- mes met afbeeldingen werden vanaf eind 19de eeuw vooral aangebracht op plekken in steden waar veel mensen vertoefden of passeerden. Favoriete locaties waren pleinen, hoekpanden, doorgaande wegen, waterwegen en de omgeving van spoorweg en tramstations. Lang niet alle bebouwing leende zich hiervoor, omdat er voldoende blind gevelvlak moest zijn voor deze vaak grotere schilderingen. Vanaf de late jaren dertig van de vorige eeuw raakte de geschilderde muurreclame op haar retour. Daarvoor waren vele oorza ken. De steeds strenger wordende recla meverordeningen richtten zich vooral op de meest in het oog springende, grote recla mes met kleurrijke voorstellingen. Vanaf haar oprichting in 1911 voerde de Bond Heemschut de landelijke strijd aan tegen alle vormen van 'ontsierende reclame'. Wie vooroorlogse jaarverslagen en het tijd schrift doorbladert komt hierover regelmatig artikelen tegen (digitaal raadpleegbaar via www.heemschut.nl). Heemschut werkte daarbij samen met plaatselijke en provin ciale schoonheidscommissies, zoals met het Gelders Genootschap, opgericht in Deze bijzondere muurreclame bevindt zich in Den Haag. 1919. Vooral de secretaris van de Gelderse Schoonheidscommissie, ir. Kuysten, voerde hiertegen een jarenlange en persoonlijke kruistocht. Per Chevrolet doorkruiste hij de provincie jaar in, jaar uit om ter plekke te beoordelen of reclame-uitingen toelaatbaar waren.... Zelfs in de oorlogsjaren 1940-1945 ging de strijd tegen de buitenreclame door alsof er geen belangrijker zaken gaande waren, getuige een publicatie uit 1942: 'In de eerstkomenden tijd zal het gezond maken en verfraaien van stad en land zich dus hoofdzakelijk dienen te beperken tot het verwijderen en weren van ontsierende reclame'. Ook de Duitse bezetter droeg een Kampen, gerestaureerde muurschildering. juni 2020 HEEMSCHUT 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 7