Strijd tegen ontsierende muurreclames Vanaf de oprichting in 1911 voerde de Bond Heemschut strijd tegen ontsierende reclame. Maar tijden veranderen. Sinds 1999 zette de Stichting Tekens aan de Wand zich juist in voor behoud van muurreclames. Dat is zo goed gelukt, dat zij zichzelf eind 2019 heeft opgeheven. Peter Nijhof Tekens aan de wand Buitenreclame is zo oud als de weg naar Rome. Zo lang de mens bestaat, prijst hij zijn waren aan. De echte massareclame kwam pas op in de late 19de eeuw. Ruim vijftig jaar bepaalden geschilderde muur reclames het beeld van stad en land. Na 1945 was het gedaan met deze vorm van buitenreclame, maar de laatste decennia is sprake van een ware opleving van deze 'tekens aan de wand'. Eeuwenlang bleef buitenreclame beperkt tot een uithangbord of gevelsteen. De indus triële revolutie leidde vanaf de 19de eeuw tot industrialisatie en verstedelijking. De moderne reclame werd geboren om massa producten aan de man te brengen. Papieren affiches, geëmailleerde recla meborden, geschilderde muurreclames en later neonreclames vormden decennialang in wisselende samenstelling een bonte stoffering van de openbare ruimte. Tegen standers van deze 'ontsierende reclame' kwamen al in de vroege 20ste eeuw in het geweer. Pas in de jaren '30 werden de erg ste reclame uitwassen aan banden gelegd door gemeenten en provincies. Boven dien leidde de economische crisis tot een sterke terugval van de buitenreclame. Na 1945 veranderde het reclamelandschap: reclame-uitingen werden steeds sterker aan regels gebonden, waardoor bijvoorbeeld neonreclame uit het nachtelijk stadsbeeld verdween. Gevelopschriften, uithangborden Amsterdam, geschilderde muurreclames op zijgevel Keizersgracht 198.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 6