Inventarisatie dringend nodig Knutselprojectje? Gevelstenen van Hildo Krop met de vier windstreken uit een Amsterdamse telefooncentrale, waar ze in 1951 werden geplaatst. Verloren gewaand, maar herondekt in Haarlem. Ze worden dit jaar herplaatst in Amsterdam. x: Lex Horn en Berend Hendriks hebben lan delijk veel belangrijke werken gerealiseerd. Ook op lokaal niveau werkten veel bijzon dere kunstenaars. Zo zijn in de provincie Groningen veel architectuurgebonden wer ken gerealiseerd door de kunstenaars van De Ploeg, werkten in het zuiden van het land kunstenaars als Hugo Brouwer en Marius de Leeuw aan een bijzonder monu mentaal oeuvre en is de stad Utrecht door Jan Boon voorzien van vele hoogwaardige kunstwerken. Sinds de jaren zestig is bij de sloop of ver nieuwing van wederopbouwpanden al veel kunst verdwenen. Deskundigen beweren dat mogelijk de helft van de ooit gerealiseerde kunst vernietigd is. Dat is echter niet meer dan een gok. Tot op heden is de kunst uit deze periode namelijk vrijwel niet in kaart gebracht. Weliswaar zijn er in de afgelopen jaren enkele fraaie publicaties versche nen en beheert de Rijksdienst Cultureel Erfgoed een onlinedatabase, www.help- wandkunstopsporen.nl, maar een goed en betrouwbaar overzicht van de nog aanwezige wederopbouwkunst ontbreekt in de meeste gemeenten. Omdat vaak onbekend is wat er op lokaal niveau nog is, kan het lastig zijn om de exacte waarde van bepaalde kunstwerken te bepalen en duidelijk beleid te ontwikkelen. Ook sneuvelen veel kunstwerken nu onge merkt, omdat simpelweg niemand weet dat ze bestaan. Eigenaren zijn uiteraard vaak wel op de hoogte van de aanwezigheid van een kunstwerk, maar deze kennen niet altijd de waarde of hebben geen belang bij behoud. Gevolg is bijvoorbeeld dat kunstwerken soms pas vlak voor de sloop worden herontdekt. Een redding is dan vaak lastig te realiseren, zeker wanneer de omgevingsvergunning voor sloop reeds is afgegeven. In onder andere Amsterdam, Leiden en Nijmegen zijn recent grote stappen gezet en is deze kunst in beeld gebracht en gewaardeerd. De gemeente Rotterdam heeft onlangs ook besloten om de in de stad aanwezige gebouwgebonden kunst te inventariseren en in Zwolle en Eindhoven is men ook druk bezig. Telkens wordt tijdens dergelijke inventarisaties duidelijk hoe groot de kwaliteit van deze kunst is en hoe deze in de vergetelheid is geraakt. Vaak zijn de gebruikers en/of eigenaren van gebouwen niet op de hoogte van de betekenis van de kunst. Soms herkent men het zelfs niet als kunst. Zo is een glasappliqué van Aart Roos in een Amsterdamse basisschool ooit bijna verloren gegaan, omdat de gebruikers niet op de hoogte waren van de kunstwaarde. Anno 2004 dacht iedereen op de school dat het een oud knutselprojectje van de leerlingen was! Dankzij een alerte kunsthis torica is het toen zeer vervallen raam niet vernietigd, maar opgeslagen. Als gevolg van de gemeentelijke inventarisatie is dit belangrijke werk weer in beeld gekomen en nu wordt het gerestaureerd en geschikt gemaakt voor herplaatsing. Dergelijke posi tieve ontwikkelingen zijn natuurlijk alleen mogelijk als een inventarisatie resulteert in een gemeentelijk beleid voor die geïnventa riseerde kunstwerken. Een goed landelijke en gemeentelijk beleid zorgt niet alleen voor bescherming tegen sloop, maar onder steunt eigenaren ook (financieel) bij de eventuele verplaatsing en restauratie van kunstwerken. Meer aandacht en beleid komen nu stap voor stap van de grond. Heemschut roept de landelijke en lokale overheden op om de inventarisatie en verdere beleidsontwik keling voor deze bijzondere, monumentale kunst op te pakken. Er zal daarnaast voor ons als vrijwilligers in de komende jaren nog genoeg te doen zijn! maart 2020 HEEMSCHUT 43

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 43