De periode van de wederopbouw kenmerkt zich door een nieuw elan dat gepaard gaat met een ware bouwexplosie met veel opdrachten voor monumentale kunstwerken. Veel van deze gebouwgebonden kunst is al vernietigd. Heemschut pleit daarom voor de ontwikkeling van beleid voor deze kunst op lokaal en landelijk niveau en een grondige inventarisatie van de nog aanwezige kunst. Belangrijke kunstenaars De 1,5% regeling en monumentale kunst Norman Vervat huizen, schoolgebouwen, ziekenhuizen, post kantoren en brandweerkazernes wordt ge - reserveerd voor het aanbrengen van kunst. Het bedrijfsleven volgt al vrij snel met een soortgelijke regeling. Het ideaal is om kunst op een laagdrempelige manier bij de men sen te brengen. Moderne kunst is in de wederopbouwperiode niet meer alleen in het museum te zien, maar overal in de leef omgeving. Omdat de kunstwerken in genoemde peri ode niet alleen groot van formaat zijn, maar ook vast in en tegen gebouwen zijn aange bracht, wordt gesproken van monumentale of gebouwgebonden kunst. Voorbeelden van deze kunst zijn verschillende soorten glasramen (glas-in-lood of glas-in-beton, glasappliqué), mozaïeken, reliëfs, wand schilderingen, sgraffiti en tegeltableaus. Deze monumentale kunst wordt niet alleen gekenmerkt door een heel eigen vormen- en beeldtaal, maar ook door de toepassing van nieuwe materialen zoals beton en corten- staal. Naar de kunsthistorische betekenis van de monumentale kunst uit de wederop bouwperiode is de laatste jaren veel onder zoek gedaan. Steeds duidelijker wordt dat een groot deel van deze kunst unieke kwa liteiten bezit. Kunstenaars als Karel Appel, Aart Roos maakte dit raam, getiteld Vissen, in 1961 voor een schoolgebouw in de Amsterdamse wijk Slotermeer Het wordt in 2020 na restauratie herplaatst in Amsterdam. Nederland herstelt na de verwoestingen in de Tweede Wereldoorlog niet alleen de infrastructuur van steden, maar gaat ook steeds grootschaliger bouwen. Dit gebeurt om de ontstellende woningnood te leni gen en meer centrale voorzieningen te scheppen. Een belangrijk kenmerk van de wederopbouwperiode (1945-circa 1972) is de samenwerking tussen opdrachtgevers, architecten en beeldend kunstenaars. De rijksoverheid voert na een felle strijd van beeldend kunstenaars een percentagerege ling in, waarbij 1,5% van de totale bouwsom van overheidsgebouwen zoals gemeente- 42 maart 2020

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 42