0Ü ter. Met een dikker stuk lood accentueer je een lijn, waarmee het lood niet alleen zorgt voor de constructie, maar ook bijdraagt aan het beeld. Met zijn tang trekt Roseboom het oude lood van het glas af. De stukjes glas legt hij zorgvuldig op de werktafel als het oorspronkelijke mozaïek. 'Zo zie je niets bij zonders', zegt hij met de zwarte stukjes glas voor hem. 'Maar zo wel.' En er verschijnt een duidelijke tekening op het glasplaatje dat hij oppakt en tegen het licht houdt. Zo bepaalt Rosenboom welke stukjes glas schoongemaakt en gerestaureerd moeten worden. 'Kijk, deze is gebroken en moet ik opnieuw maken.' Daarvoor kan hij terecht in een kleine ruimte met een lichtbak en planken vol potten en penselen. Hij maakt een exacte kopie van helder glas en brengt kleur, schaduwen en lijnen aan, precies zoals op het gebroken origineel. 'Dit stukje lijkt niet zo bijzonder, maar ik moet precies hetzelfde effect van licht naar donker zien te krijgen. Je mag namelijk niet zien welk stukje nieuw is. Pas dan heb ik mijn werk goed gedaan.' De warmte van de oven en de duur dat het glaasje gebrandschilderd wordt, bepalen mede de kleur. 'Hoe heter en langer, hoe donkerder.' Begonnen als hobby, werkt Roseboom nu zo'n tien jaar bij de Zaansche Glas in Loodzetterij. 'Er zijn tientallen mensen die dit kunnen. Je praat echt niet met een wereldwonder hoor.' Roedes en bindloodjes Meer werk van particulieren Familiebedrijf Tom Philippus is al meer dan 35 jaar aan het bedrijf verbonden. 'Mijn vader was hier ook glazenier. Als kind kwam ik na schooltijd vaak kijken. Dit vak vond ik toen al prach tig. Ik kende Freeks vader en opa goed. Ik ben erg blij met Freek, het gaat goed met het bedrijf. Het mooiste waar ik aan gewerkt heb? De koepel in het gebouw van het NIOD aan de Herengracht. Zo prachtig in het rond. Het is heel dankbaar werk.' Philippus legt een stel loodlijnen op de werktafel. 'Hier komen de gekleurde stukjes glas tussen. Daarna wordt het gesoldeerd en gekit. Overtollig kit wordt afgeveegd met zaagsel en een borstel. Dat gebeurt daar', zo wijst hij naar een kleine tafel langs de wand. 'Wat het spannendste is? Het terug plaatsen van het raam op de locatie. Het moet precies passen. En heel blijven.... We brengen roedes aan voor extra stevigheid'. Philippus pakt een roede en een bindloodje voor een kleine demonstratie. Van Elk is zelf geen glazenier, maar stu deerde bedrijfskunde en werkte na zijn stu die voor Heineken en Sara Lee. Dat hij de zaak van zijn vader over zou nemen, stond helemaal niet vast. 'Ik studeerde in Gronin gen en wilde meer richtingen ontdekken. Na mijn studie ging ik in Amsterdam wonen en De Zaansche Glas in Loodzetterij is opgericht in 1934 door de familie De Ronde uit Zaandam, vandaar de naam. Freek van Elk is sinds augus tus 2009 eigenaar van het bedrijf. Hij nam het over van zijn vader Jan, die het op zijn beurt had overgeno men van diens vader Arie, die het bedrijf in 1964 van de oprichter had gekocht. Het bedrijf nam het glas-in- lood en gebrandschilderd glas van vele bekende panden onder handen. Zoals in Amsterdam het Paleis op de Dam, het Rijksmuseum, hotel The Grand, poptempel Paradiso, Beurs plein 5, de Koninklijke Groote Indus- trieele Club, het voormalige ABN AMROkantoor aan de Vijzelstraat en de voormalige Ignatiuskerk 'De Zaaier' op de Rozengracht. Voorts onder andere de Waag in Nijmegen en kasteel Assumburg in Heemskerk. kwam ik vaak in de zaak. Zo ben ik er meer en meer ingerold.' Hij ziet nog volop toekomst in het glaze- nierswerk. Naast reparaties in monumen ten komt er meer werk van particulieren die glas-in-lood in hun woning willen laten restaureren of dubbel glas willen aanbren gen. Het maken van nieuw glas-in-loodwerk is een andere groeimarkt: in plaats van een bijbelse beeltenis krijg je dan een popster. Of een Citroën 2CV, zoals in het atelier aan het plafond hangt. Van Elk runt een bedrijf dat klaar is voor de toekomst. Voor de bezoekers van de werkplaats blijft dat buiten beeld. 'Er zijn in Nederland zo'n tien bedrijven zoals het onze, die zitten vooral op bedrijventerrei nen. Wij houden vast aan deze ambachte lijke setting. Onderdeel van de marketing? Misschien een beetje. Maar het is vooral omdat wij dit zelf zo veel leuker vinden.' André Verheul is journalist te Weesp. maart 2020 HEEMSCHUT 29

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 29