De glazenier heeft de toekomst Brandschilderen, glas in lood zetten, glazenieren. Eeuwenoude ambachten die vandaag de dag nog steeds tot in de perfectie worden uitgevoerd in een smal grachtenpandje in de Amsterdamse Jordaan. Aan het roer van de Zaansche Glas in Loodzetterij staat ondernemer Freek van Elk. Werk in uitvoering Foto's: Heemschut André Verheul getransformeerd en dus behouden blijft. Het opknappen van de gebrandschilderde ramen is daar een dankbaar onderdeel van. De Zaansche Glas in Loodzetterij heeft er twee jaar werk aan. Dat begint met docu menteren: foto's, overtrekvellen en sticker tjes met nummers maken. Monnikenwerk, maar niemand moet straks roepen: help, welk stukje hoort nu ook alweer waar? Ook de dikte van het lood is in kaart gebracht. Het varieert van 6 tot 15 millime- 28 maart 2020 Overal doosjes, vakjes en laatjes, een mil joen krantenknipsels aan de wand en glas-in- loodpanelen tegen de muur en aan het pla fond. De werkruimte van de Zaansche Glas in Loodzetterij lijkt op het laboratorium van een verstrooide professor in tijdreizen. Mid deleeuwen, art deco, Amsterdamse School, van alles schiet voorbij. In het midden van dit krappe, historische pijpenlaatje staat een grote werktafel; elkaar passeren rond de werktafel gaat las- tiger dan buiten op de Looiersgracht met een vrachtwagen. 'We zijn hier met z'n zes sen', zegt directeur Freek van Elk (38). Een van hen is Jan Roseboom. Hij pakt een stuk van een in 1911 door Frans Nicolas gebrandschilderd glas-in-loodraam en zet zijn tang erin. Het te restaureren raam komt uit de Laurentiuskerk in Weesp, die mede door inspanningen van Heemschut wordt

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 28