De glazenier heeft de toekomst
Brandschilderen, glas in lood zetten, glazenieren. Eeuwenoude ambachten die vandaag de dag nog
steeds tot in de perfectie worden uitgevoerd in een smal grachtenpandje in de Amsterdamse Jordaan.
Aan het roer van de Zaansche Glas in Loodzetterij staat ondernemer Freek van Elk.
Werk in uitvoering
Foto's: Heemschut
André Verheul
getransformeerd en dus behouden blijft.
Het opknappen van de gebrandschilderde
ramen is daar een dankbaar onderdeel van.
De Zaansche Glas in Loodzetterij heeft er
twee jaar werk aan. Dat begint met docu
menteren: foto's, overtrekvellen en sticker
tjes met nummers maken. Monnikenwerk,
maar niemand moet straks roepen: help,
welk stukje hoort nu ook alweer waar?
Ook de dikte van het lood is in kaart
gebracht. Het varieert van 6 tot 15 millime-
28 maart 2020
Overal doosjes, vakjes en laatjes, een mil
joen krantenknipsels aan de wand en glas-in-
loodpanelen tegen de muur en aan het pla
fond. De werkruimte van de Zaansche Glas
in Loodzetterij lijkt op het laboratorium van
een verstrooide professor in tijdreizen. Mid
deleeuwen, art deco, Amsterdamse School,
van alles schiet voorbij.
In het midden van dit krappe, historische
pijpenlaatje staat een grote werktafel;
elkaar passeren rond de werktafel gaat las-
tiger dan buiten op de Looiersgracht met
een vrachtwagen. 'We zijn hier met z'n zes
sen', zegt directeur Freek van Elk (38).
Een van hen is Jan Roseboom. Hij pakt een
stuk van een in 1911 door Frans Nicolas
gebrandschilderd glas-in-loodraam en zet
zijn tang erin. Het te restaureren raam komt
uit de Laurentiuskerk in Weesp, die mede
door inspanningen van Heemschut wordt