De tramremise van Draaibrug Een voormalige stoomtramremise in westelijk Zeeuws-Vlaanderen uit 1886 met de daarbij behorende voormalige personeelswoningen is als ensemble een rijksmonument, dat momenteel bedreigd wordt door achterstallig onderhoud. Herbestemming van een dergelijk uitgebreid ensemble is een complexe opgave. Bert de Gelder Tramverbinding Sluis-Brugge-Breskens Draaibrug is een buurtschap in de gemeente Sluis, in het midden van de driehoek Sluis- Oostburg-Aardenburg en bestaat uit een zeventigtal huizen. In 1649 kwam Draaibrug door de aanleg van twee nieuwe polders aan een smal water te liggen, de Aarden- burgse haven of Ee, waarover een draai brug werd gebouwd. Deze draaibrug werd in 1840 vervangen door een vaste brug en later door een dam. In 1886 werd er een tramremise van de Stoomtrammaatschappij Breskens-Maldeghem NV (SBM) gebouwd, die in de loop der tijd uitgroeide tot een groot bedrijfscomplex met onder meer der tien personeelswoningen. De remise en de huisjes zijn rijksmonument; een monument dat momenteel bedreigd wordt wat betreft instandhouding. De geschiedenis van de stoomtram in wes telijk Zeeuws-Vlaanderen begon in 1869 toen de Nederlandse gemeente Sluis en de Belgische gemeente Brugge gezamenlijk aan de commissaris van de Koning in Zee land lieten weten dat ze een railverbinding Brugge-Sluis-Breskens wensten. Daadwer kelijk kwamen er pas in 1881 uitgewerkte plannen op tafel, toen door een aantal notabelen en zakenlieden een concessie werd aangevraagd voor de aanleg van een tramlijn van Breskens naar Maldegem, met een zijtak naar Sluis. In 1886 werd die con cessie voor een periode van vijftig jaar ver leend, waarop het consortium met de daad werkelijke aanleg van het railnet begon. Knooppunt in het stoomtramnetwerk werd Draaibrug. Daar werd ten behoeve van de SBM, in 1886-87 een complex gebouwd met een locomotiefstalling, twee rijtuig remises, twee werkkuilen, een repara tiewinkel, schilderswerkplaats, smederij, bergplaats voor cokes, waterreservoir, weegbrug, een kantoor, magazijn, lampen- loods, wachtlokaal en twee blokken van Werknemers poseren rond de eeuwwisseling in de herstelwerkplaats van Draaibrug. De werkplaats was zeer modern met een locomobile die diverse machines aandreef. 12 maart 2020

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 12