De tramremise van Draaibrug
Een voormalige stoomtramremise in westelijk Zeeuws-Vlaanderen uit 1886 met de daarbij behorende
voormalige personeelswoningen is als ensemble een rijksmonument, dat momenteel bedreigd wordt door
achterstallig onderhoud. Herbestemming van een dergelijk uitgebreid ensemble is een complexe opgave.
Bert de Gelder
Tramverbinding Sluis-Brugge-Breskens
Draaibrug is een buurtschap in de gemeente
Sluis, in het midden van de driehoek Sluis-
Oostburg-Aardenburg en bestaat uit een
zeventigtal huizen. In 1649 kwam Draaibrug
door de aanleg van twee nieuwe polders
aan een smal water te liggen, de Aarden-
burgse haven of Ee, waarover een draai
brug werd gebouwd. Deze draaibrug werd
in 1840 vervangen door een vaste brug en
later door een dam. In 1886 werd er een
tramremise van de Stoomtrammaatschappij
Breskens-Maldeghem NV (SBM) gebouwd,
die in de loop der tijd uitgroeide tot een
groot bedrijfscomplex met onder meer der
tien personeelswoningen. De remise en de
huisjes zijn rijksmonument; een monument
dat momenteel bedreigd wordt wat betreft
instandhouding.
De geschiedenis van de stoomtram in wes
telijk Zeeuws-Vlaanderen begon in 1869
toen de Nederlandse gemeente Sluis en
de Belgische gemeente Brugge gezamenlijk
aan de commissaris van de Koning in Zee
land lieten weten dat ze een railverbinding
Brugge-Sluis-Breskens wensten. Daadwer
kelijk kwamen er pas in 1881 uitgewerkte
plannen op tafel, toen door een aantal
notabelen en zakenlieden een concessie
werd aangevraagd voor de aanleg van een
tramlijn van Breskens naar Maldegem, met
een zijtak naar Sluis. In 1886 werd die con
cessie voor een periode van vijftig jaar ver
leend, waarop het consortium met de daad
werkelijke aanleg van het railnet begon.
Knooppunt in het stoomtramnetwerk werd
Draaibrug. Daar werd ten behoeve van de
SBM, in 1886-87 een complex gebouwd
met een locomotiefstalling, twee rijtuig
remises, twee werkkuilen, een repara
tiewinkel, schilderswerkplaats, smederij,
bergplaats voor cokes, waterreservoir,
weegbrug, een kantoor, magazijn, lampen-
loods, wachtlokaal en twee blokken van
Werknemers poseren rond de eeuwwisseling in de herstelwerkplaats van Draaibrug. De werkplaats was zeer modern met een locomobile die
diverse machines aandreef.
12 maart 2020