Bijzondere V&D details Geschiedenis zichtbaar maken Nu is het oude Vroom Dreesmann verle den tijd. Overgebleven zijn de bedrijfspan den, ooit architectonisch vooruitstrevend en passend bij de expansieperiode van de jaren 50 en 60, gericht op het presenteren van producten variërend van dameskousen tot woninginrichting. Later werden ze in een sale/leaseback constructie aan beleggers verkocht. Kan de bijzondere architectuur behouden blijven, zelfs als ze als rijksmonu ment zijn gewaardeerd? Benno Vroom is een van de weinigen die zich de bijzondere details nog herinnert. Voor hun behoud zet hij zich nu in. Hij heeft op alle vestigingen als troubleshoo ter gewerkt en kent zo niet alleen de win kels, maar ook de niet-publieksruimtes. Hij weet waar zich de bijzonderheden bevinden: een glas-in-loodraam dat werd geschonken door directie of personeel, een plaquette of de koker met documenten voor het nage slacht die in Den Haag door Anton Drees mann samen met Burgemeester Kolfschoten werd ingemetseld en pas na 100 jaar weer tevoorschijn mocht worden gehaald. Er was - vooral in de directiekamers - meubilair met historische waarde, zoals in Amster dam de directiemeubels afkomstig zijn uit de kerk die ooit heeft gestaan op de huidige plek van V&D en waar nog eerder Brouwerij 't Boompje stond. Vastgoedeigenaren zijn bij hun panden meestal minder betrokken; soms loopt een aannemer tegen dergelijke aan de winkel keten gelieerde bijzonderheden aan. Dan moet je maar hopen dat ze de waarde ervan Reliëf van dansende meisjes in de gevel van de V&D Utrechtsestraat in Amersfoort door mevrouw Koning-de Jong. beseffen en ze niet rechtstreeks naar de container afvoeren. Schilderijen van oprich ters of een tableau zijn nu 'verborgen' opge slagen in een stadsarchief of bij een bedrijf. Een uitzondering is een muurschildering geschilderd op bakstenen aan de Sint Joris- steeg te Amsterdam, vanuit La Place is deze goed zichtbaar. De muurschildering is tegen woordig van een beschermlaag voorzien. Vrooms doelstelling is tweeledig: hij wil de geschiedenis van V&D vastleggen in een informatieve website, waar je door te klik ken op een plaatsnaam de geschiedenis van de V&D-vestiging in verschillende fases kan bekijken en volgen. Hij heeft van alle vestigingen foto's gemaakt en in een archief bijeengebracht. Bij de gemeenten heeft hij bouwgegevens opgespoord en gemerkt hoe slecht vele van die gegevens toegankelijk zijn. Leuk zijn onverwachte ontdekkingen, zoals over de brand in V&D Breda, die bleek te zijn ontstaan doordat een elektromotortje was doorgebrand dat een etalage-zwarte- pietje aandreef. Benno Vroom zoekt contact met overheden, volksvertegenwoordigers en verschillende archieven. Hij stuit regelmatig op de moei lijke toegankelijkheid, die vaak per locatie ook nog eens verschilt. Het gaat hem om het vastleggen en catalogiseren van wat er is, het bewaren van de objecten, ze te beschrijven, te beschermen en ze voor het publiek zichtbaar te maken. Kun je via die objecten de tijd terugroepen dat mensen naar V&D in hun stad gingen, er winkelden en neerstreken in de lunchroom, waar ze uit het V&D-servies koffie dronken, met de hotelzilveren kannetjes en schaaltjes? Te hopen is dat Benno Vroom in goede samenwerking met Heemschut het erfgoed dat hij alleen kent, kan behouden op de wijze die hem voor ogen staat. Daarvoor is Vroom lid geworden van Heemschut. Benno Vroom. maart 2020 HEEMSCHUT 11

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2020 | | pagina 11