'Trochreed' en tram Multifunctionele dorpscentra Stiefkinderen Het is nog niet te laat Initiatiefnemers Cafe Baard, Baard. Wie te paard of per koets door Friesland reisde, kon het dier uitspannen en laten rusten in de speciaal daarvoor in de her berg gebouwde trochreed, vrijvertaald 'doorgang': een stalling met grote deuren aan de kant van de weg, waar een koets met paarden gemakkelijk binnen kon rijden. In Friesland verwijzen poëtische namen als 'De Gekroonde Leeuw'; 'Het Wapen van Friesland'; 'Het Wapen van Barradeel'; 'De Gekroonde Roskam' en 'Het Graauwe Paard' regelrecht naar de historische bete kenis en functie. Midden 19de eeuw raakte ons land meer en meer in de ban van vooruitgang, snelheid en gemak. Ook het noorden. De Neder- landsche Tram Maatschappij legde in de provincie Friesland diverse tramlijnen aan, zoals van Harlingen naar Leeuwarden en van Sneek naar Bolsward. Het fijnmazige tramnet maakte het reizen van dorp naar dorp veel gemakkelijker. Vaak reden trams nog op stoom en in Friesland was ook de paardentram onderdeel van het straat beeld. Langs kruispunten van tramlijnen verschenen dorpskroegen en herbergen voor de reiziger. In de 20ste eeuw kreeg de dorpskroeg een steeds centralere plek in de dorpsgemeenschap en vormde, samen met de kerk en de pastorie, het sociale gezicht van het dorp. Het was de plek waar infor mele en formele ontmoetingen plaatsvon den, waar dagelijks de laatste nieuwtjes werden uitgewisseld, verjaardagen gevierd en trouwfeesten en rouwbijeenkomsten plaatsvonden. Inmiddels is de situatie sterk veranderd. Veel gemeenten kregen een gemeente huis en werden, nog later, samengevoegd tot grotere gemeenten. Daarmee verviel de publieke functie van de dorpskroeg. Ook werd de tram verdreven, eerst door de auto bus en nog later door de particuliere auto. En met de opkomst van multifunctionele Detail interieur Bergsma Easterein. dorpscentra, met alle goede bedoelingen gesubsidieerd door de overheid, verloor de dorpskroeg haar laatste activiteiten, zoals biljarten en klaverjassen. Veel multifuncti onele dorpscentra kannibaliseren deze en andere activiteiten die voorheen het domein van de dorpskroeg waren. Hoewel de betekenis van dorpskroegen en herbergen door de jaren heen groot is geweest en zij hun bestaansrecht volop hebben bewezen, blijven het stiefkinde ren waar het gaat om hun bestaan en behoud. De aandacht voor de monumen tale en culturele betekenis is tot nog toe gering tot non-existent. Dorpskroegen en herbergen staan eenvoudigweg niet op de radar, in tegenstelling tot molens, kerken en gemeentehuizen. Tijdens de bustocht kwamen verschillende local hero's, uitbaters en eigenaren aan het woord, werden dorpsinitiatieven belicht en werd een breed palet geschilderd van wat je met visie, verenigde krachten en beperkte budgetten kunt bereiken in de strijd om het behoud en het lokaal betekenis geven van dorpskroegen en herbergen in de hui dige tijd. Stuk voor stuk initiatieven die van moed en ondernemersgeest getuigen. Maar tussen de regels bleek dat velen het water aan de lippen staat en dat een onzeker iets als 'de gunfactor' een grote rol speelt. Succes is zeer afhankelijk van de bereid heid van dorpelingen om hun activiteit in de lokale dorpskroeg of herberg te organi seren. Subsidie is niet de weg die voor de initiatiefnemers openligt. Het is net als met de plaatselijke bakker of slager. Gun je die jouw aankoop of ga je naar de supermarkt in de grote stad, omdat die net dat dub beltje goedkoper is? Het zijn keuzes die we, meer of minder bewust, allemaal in ons leven maken. Bakkers en slagers zijn in veel dorpen verdwenen. Laat het voor de dorpskroegen en herbergen niet te laat zijn. Heemschut Fryslan heeft terecht de alarm bel geluid. En het is nog niet te laat. december 2019 HEEMSCHUT 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2019 | | pagina 9