Wie is particulier? Collectie Nederland Deskundigencommissie Voorlichting Monument versus cultuurgoed In de Erfgoedwet staat het begrip 'particulier' niet voldoende helder omschreven. De commissie gaat uit van privépersonen en privaatrechte lijke personen zoals stichtingen. Ook privaatrechtelijke overheidsorgani saties vallen daaronder. De defini tie is van belang, omdat vaak wordt gedacht aan privépersonen, maar onder de definitie valt bijvoorbeeld ook het erfgoed valt van universi teiten en waterschappen. Over hoe waterschappen al dan niet (integraal) bezig zijn met hun erfgoed heeft Heemschut in 2018 een onderzoeks rapport uitgebracht. Zie: www.heemschut.nl sprake. De Catalina vormde een probleem. En niet alleen de Catalina. Ook onze aan vraag bij het ministerie van Onderwijs, Cul tuur en Wetenschap om de rijtuigen van Kasteel de Haar aan te wijzen als beschermd cultuurgoed - een aanvraag die we ruim een jaar geleden deden met instemming van de eigenaar - stuitte op de spreekwoordelijke lade. De aanleiding voor de instelling van de com missie Pechtold was uiteindelijk de verkoop van een tekening van Rubens op een veiling in New York, die zorgde voor commotie in de media. Maar die sloot hier wel op aan. Het rapport kent belangrijke conclusies en aanbevelingen. Ze stelt dat de Erfgoedwet, die in 2016 van kracht werd, op papier vol doende beschermingsmogelijkheden biedt voor cultuurgoederen. De praktijk is echter anders. Er is kritiek, vooral op het terughou dende beleid van de minister. De commis sie stelt dat onze Nationale Collectie nooit af is en pleit voor een dynamische collec tie. Ze constateert dat er hiaten zijn op het gebied van moderne kunst, mode, textiel, fotografie, design, vormgeving, maritiem en mobiel erfgoed alsmede op het gebied van hedendaagse ontwikkelingen rond globali sering, multiculturaliteit, diversiteit en digi talisering. De minister dient, en dan komen we bij de titel van het rapport, zich van terughou dend naar betrokken op te stellen. En dat begint bij het ontwikkelen van een visie op een dynamische collectie. De 'oude' lijst die voortkwam uit de Wet tot behoud van cul tuurbezit (Wbc) is statisch en onevenwich tig. De aanwijzingsregeling is ambtshalve en ondoorzichtig. Daarom pleit de commissie voor het instellen van een onafhankelijke deskundigencommissie en het opnieuw instellen van een Rijksadviseur voor Cultu reel Erfgoed. Laatstgenoemde functie werd in 2016, met de overdracht van functies aan twee nieuwe Rijksadviseurs, opmerke lijk genoeg toen niet opnieuw ingevuld. Nieuwe beleidsregels moeten ook leiden tot meer rechtszekerheid voor de betrokkenen. Een tegenprestatie op maat is daarbij een voorwaarde. Er kan gedacht worden aan een bijdrage in beveiliging of verzekering, of een gunstige fiscale kwijtschelding op grond van de Successiewet. Met name dat laat ste kan volgens Heemschut wel eens een goede kans bieden op behoud. Veel eigena ren twijfelen hoe ze hun erfgoederen, dan wel de waarde daarvan, richting hun erfge namen dan wel het maatschappelijk belang moeten veiligstellen. In het woud der regelgeving dreigt veel te verzanden. Heldere voorlichting is een absolute voorwaarde. De commissie con stateert dat veel expertise bij de overheids organisaties ontbreekt. Daarnaast is de informatie op websites van het ministerie, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, de Inspectie Overheidsinformatie en Erf goed en de Belastingdienst (Douane) over de Erfgoedwet summier en slecht vindbaar. De termijn van de bekendmakingsregeling zoals die nu is, moet worden verlengd. Dit is de periode waarin publiek bekend wordt Uitreiking van het rapport door Alexander Pechtold aan minister Ingrid van Engelshoven. Links Marijke van Hees, voorzitter Raad voor Cultuur. gemaakt dat een belangrijk cultuurgoed van eigenaar gaat veranderen en dat belang stellenden zich kunnen melden. Thans is dit zes weken, en dat is veel te kort. Om dit onderdeel aan te passen is echter een wetswijziging noodzakelijk. Minister Van Engelshoven heeft het rapport op 30 september in ontvangst genomen. Heemschut is benieuwd naar de opvolging van de adviezen en zal het proces nauwlet tend volgen. De Erfgoedwet kent een reeks van zogenaamde begripsbepalingen. Het paraplubegrip daarin is cultureel erfgoed. Uit de Monumentenwet is onder meer het begrip monument afkomstig. Cultuurgoederen zijn roe rende zaken die deel uitmaken van cultureel erfgoed. De wet maakt nadrukkelijk ook de aanwijzing van ensembles mogelijk: een op grond van artikel 2.12 aangewezen rijksmo nument met cultuurgoederen. Heem schut zet zich in voor aanwijzing van topensembles, maar ondanks een aangenomen motie voor kerkinteri eurs is tot op heden deze actie door het ministerie van OCW niet voortva rend opgepakt. december 2019 HEEMSCHUT 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2019 | | pagina 7