Gastcolumn Joks Janssen is kwartiermaker kennisstrategie bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Wie heeft dit besteld!? Onlangs maakte ik met een collega een rondgang langs een aantal logistieke bedrij venterreinen in Noord-Brabant en Limburg. Een tocht van Roosendaal via Tilburg naar Venlo. Ik zag in het gezicht van mijn collega langzaam maar zeker een lichte paniek ontstaan. Grote grijze, raamloze hallen van ruim twintig meter hoog en een oppervlakte van twee hectare regen zich langs de A58 en A67 aaneen. De omvang en schaal van deze logistieke ontwikkeling maakten indruk op hem. Maar ook het schijnbaar ongeordende ruimtelijke patroon. 'Wie heeft dit besteld?' wierp hij mij op een gegeven moment voor de voeten. Een goede vraag. Ik moest hem het ant woord in eerste instantie schuldig blijven. Natuurlijk, zo legde ik uit: de clustering van supersized distributiecentra of XXL-DC's aan deze snelwegen is geen toeval. Dat heeft te maken met de gunstige ligging van beide provincies op de logistieke as tussen de Rotterdamse haven en het Duitse achterland, het goede wegennet en de gunstige fiscale regelingen rond BTW aftrek voor deze bedrijven. Noord-Bra bant kent met ruim 8 miljoen m2 inmiddels verreweg het grootste areaal logistiek vastgoed, op afstand gevolgd door Zuid-Holland (4 miljoen m2), Noord-Holland en Limburg (beide ca. 3,5 miljoen m2). En, zo voegde ik daaraan toe, in een ruimte lijk bestel waar gemeenten aan zet zijn, is het niet vreemd dat de zoektocht naar werkgelegenheid vaak voorrang krijgt op weloverwogen locatiekeuze en omgevings kwaliteit. 'Vraaggericht ontwikkelen' heet dat in planologisch jargon. De booming logistieke sector weet daar wel raad mee. Aangejaagd door technologische innovaties en een gunstig economisch tij paraderen ze massaal over de rode loper, die door gemeen ten wordt uitgerold. Maar hoe verleidelijk het ook is om de aarzelende overheid of het bedrijfsleven de schuld in de schoenen te schuiven, is dat niet het hele verhaal. Wij zijn zelf namelijk geen onschuldige toeschouwer. De groei van distributiecentra wordt immers mede veroorzaakt door de toegenomen populariteit van het online winkelen. Mobiliteitsexpert Carlo van de Weijer spreekt in dit verband treffend over de kathedralen van ons 'bestel-ongeduld'. Met iedere klik of bestelling op internet worden ze steeds groter en hoger. Het is de macht van het getal. Dat ons online- gedrag offline grote gevolgen heeft, wordt steeds duidelijker. We bestellen via de 'pakhuisindustrie' niet alleen onze spullen, maar ook een ano niem landschap van grijze blokkendozen. Een weinig aantrekkelijk landschap, dat grotendeels afhankelijk is van arbeidskrachten uit Midden- en Oost-Europa, in snel tempo landbouwgrond opsoupeert, weinig duurzaam is en zorgt voor extra vracht verkeer op de toch al drukke wegen. De snelheid, omvang en vaak liefdeloze bege leiding van deze ontwikkeling zorgt voor maatschappelijke onrust. Steeds meer Nederlanders maken zich zorgen over de 'verdozing' van het landschap. Gelukkig geldt ook hier de macht van het getal. Dus als ik het goed begrijp, opperde mijn collega, kunnen we de ontwikkeling keren als we die macht weten te mobiliseren? Ja, was mijn antwoord. Het landschap: dat zijn we uiteindelijk zelf. december 2019 HEEMSCHUT 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2019 | | pagina 27