Gerard van den Berg en Johanna Jacobs In 2017 krijgt de Werkgroep Monumentale Kunst (WMK) van Heemschut het alarme rende bericht dat het grootste omgevings kunstwerk in Nederland en het icoon van de Arnhemse School plaats moet maken voor de zogeheten Creatieve Corridor. In 1977 kreeg Peter Struycken (1938) opdracht van de gemeente Arnhem een parkeerter rein op het Roermondsplein vorm te geven. Dit plein is een drukke verkeersader. Struy cken wilde met zijn ontwerp niet alleen deze immense, onherbergzame ruimte een menselijke schaal geven, maar ook tot één geheel samenvoegen. Het werd een kunst zinnig vormgegeven terrein bestaande uit diagonaal gelegen witte en blauwe banen in een golvend patroon. Auto's konden tegen de golven parkeren en als het parkeerterrein verlaten was, werd het geen naargeestige locatie. De keuze van deze oplossing hield ook in dat het terrein te allen tijde kon wor den aangepast, ingekrompen of uitgebreid. Door jarenlang achterstallig onderhoud en het stilleggen van de fontein, die een extra dimensie aan het geheel gaf, boette Blauwe Golven ernstig aan beleving in. Dit leidde tot het plan Creatieve Corridor waarbij, ten onrechte, werd gesuggereerd dat hier een groene oase c.q. verblijfsplek kon worden gecreëerd met tal van voorzieningen. Na een zeer intensieve en tijdrovende strijd waarbij de WMK samen optrok met Peter Struycken, Werkgroep Behoud Blauwe Gol ven Arnhem en Vereniging Stadsschoon Arnhem, heeft de gemeenteraad met een grote meerderheid op 17 april 2019 uitein delijk voor behoud en herstel gekozen. september 2019 HEEMSCHUT 41

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2019 | | pagina 41