WÈ> I Materiaalgebruik te Jan de Roo, secretaris van de stichting Beleef de Keenesluis, Tom van Eekelen (Heemschut Noord-Brabant), initiatiefneemster Ineke Peters en haar zoon. er uiteindelijk in 2017 toch geld van het waterschap, Rijkswaterstaat en de provincie voor de restauratie. Ineke: 'Ze konden niet anders, de roep om restauratie kwam van alle kanten.' Vervolgens begon het restauratieproces, dat nu nog steeds in volle gang is. Voor de sluis is een houten scheprad gemaakt en zijn er speciale 18de-eeuwse stenen ontwikkeld. Deze zijn kleiner dan normale bakstenen en op de originele 18de-eeuwse wijze gemaakt. Ineke: 'De architect is heel kritisch op het materiaalgebruik. Stenen zetten uit en krimpen, als dat niet gelijk gebeurt krijg je scheuren. Door de speciale stenen zal dit niet gebeuren.' Daarnaast zijn er ook estheti sche redenen voor de keuze van deze steen. Helaas zal het niet mogelijk worden om door de sluis te varen. De stichting had hier wel op gehoopt, maar volgens het waterschap mist er een functionele waarde. In 2013 heeft Annemiek van der Made naar aanleiding van het proces van de Keenesluis een boek geschreven over de geschiedenis van de sluis en het riviertje 'De moaie Keene'. Ineke: 'Dit boek is heel toegankelijk geschre- ven en wekt hierdoor voor velen de geschie denis van de sluis en de rivier weer tot leven.' Dit jaar bestaat de Keenesluis 250 jaar en Ineke hoopt dit na de zomer te vieren met de opening van de sluis. 'De Keenesluis zal een verpoosplek worden voor wandelaars en fietsers' zegt ze. 'Nu is de Keenesluis eigenlijk al een toeristische attractie. Veel mensen stoppen hier even om te kijken hoe het met de restauratie staat.' Alma Hoekstra studeerde planologie en is stagiaire bij Heemschut. De Keenesluis, gelegen in het riviertje de Keene, stamt uit 1769 en diende als keersluis. Een keersluis zorgt ervoor dat bij vloed het water wordt tegengehouden en bij eb het water uit de polder wordt geleid. Het bijzon dere aan de sluis is dat zij in 1892 een houten scheprad kreeg. Naast de sluis werd een huisje gebouwd met een stoommachine die het schep rad aandreef. De sluis kreeg hierdoor ook de functie om de ondergelopen polders droog te pompen. Normaal gesproken werden dit soort schep radstoomgemalen niet gecombineerd met sluizen, maar bij de Keenesluis is dit wel gebeurd. Bij de watersnood ramp in 1953 is de Keenesluis met haar scheprad de redding geweest van de polder. In 1958 is de sluis bui ten gebruik gesteld en raakte vervol gens in verval. Benieuwd geworden naar deze bij zondere sluis? Kom dan op Open monumentendag naar West-Brabant om de opening van de sluis mee te maken. Kunstenaar Bertus de Vet zal op deze dag ook zijn kunstproject tonen over zijn levensgeschiedenis langs de Keene. september 2019 HEEMSCHUT 29 ff De drooggelegde watergang maakt de restauratie vanaf het fundament mogelijk.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2019 | | pagina 29