Verdubbeling N34 ramp voor
kwetsbare Hondsrug
De provincie Drenthe wil de N34, de weg die de Hondsrug van noord naar zuid doorsnijdt, deels gaan
verdubbelen. Heemschutter Bernhard Hanskamp vindt dat geen goed idee. Voor de verkeersveiligheid of
de doorstroming is het niet nodig. Voor het landschap betekent het een kleine ramp.
Eric le Gras
Verwarring voor het verkeer
Doorstroming gewaarborgd
De N34 bij Odoorn voert door een ontginningsgebied met bos en akkers.
Hanskamp weet waar hij over praat. Hij is
niet alleen een betrokken lid van Heem
schut, maar ook voormalig medewerker van
de planologische dienst van de provincie
Drenthe. Dat laatste betekent, dat hij de
afwegingen kent die provinciale bestuur
ders maken als ze het hebben over grote
infrastructurele projecten. Het gaat dan
niet alleen om landschap of cultureel erf
goed, maar vooral om verkeersveiligheid en
bereikbaarheid.
Eerst de verkeersveiligheid. Daarvoor is de
verdubbeling niet nodig, zegt Hanskamp. Op
de weg gebeuren inderdaad nare ongeluk
ken, maar het is de vraag of je die met een
verdubbeling kunt voorkomen: 'In Overijs
sel pakken ze het anders aan. De N48 van
Hoogeveen naar Ommen en Raalte is verge
lijkbaar met de N34. Ook twee banen, druk
en niet echt veilig.'
De provincie Overijssel verdubbelt de N48
niet, maar haalt kruisingen weg, graaft fiets-
tunnels en legt een brede middenstrook aan
tussen de beide rijbanen. Daardoor is er in
noodgevallen zelfs genoeg ruimte voor drie
auto's naast elkaar: 'Samen zijn die maatre
gelen effectief genoeg.'
Bedenk daarbij, dat de N34 volgens de plan
nen maar deels verdubbeld wordt, zegt Hans
kamp: 'Het zou om vier afzonderlijke delen
van de weg gaan. Dat leidt tot voortdurende
wisselingen tussen twee en vier rijstroken en
daarmee tot verwarring. Niet goed voor de
verkeersveiligheid zou ik denken.'
Voor de verkeersveiligheid is de verdubbe
ling van de N34 dus geen verbetering en
voor de doorstroming van het verkeer geldt
hetzelfde. Hanskamp: 'Werkelijk grote pro
blemen zijn er wat dat betreft niet. Boven
dien heeft Drenthe, of beter gezegd Noord
Nederland, andere prioriteiten.'
Hij denkt daarbij aan de Frieslandroute,
de weg van Emmen naar Drachten die ook
tweebaans is: 'Verbeter die weg, maak
hem eventueel vierbaans, en je kunt van
uit Noord-Nederland vlot doorrijden naar
de Duitse Autobahn, richting Ruhrgebied of
Bremen. Daarmee help je het Noorden pas
echt. Bovendien is de tijdwinst die de ver
dubbeling van de N34 oplevert verwaarloos
baar. Drie minuten tussen Emmen-Noord
34 juni 2019