Verspreid over Nederland Sloop en herbouw Bescherming? Geodetische koepels in Nederland de natuur om ontwerpoplossingen te vinden. De Amerikaanse firma Temcor Inc. nam de koepel in productie, omdat ze er brood in zag deze te verkopen aan het Amerikaanse leger, als onderdeel voor militaire radarstations. Door zijn uiterlijk was de koepel echter ook een opvallende verschijning. Ongetwijfeld nam de verkoop een vlucht door de bouw van het Amerikaanse paviljoen op de Wereld tentoonstelling te Montreal in 1967. De constructie van de koepel is gebaseerd op het uitbreiden van enkele basisprincipes om eenvoudige tensegrity-structuren (tetra- eder, octaëder en de dichtstbijzijnde pakking van bollen) te bouwen, waardoor ze licht en stabiel zijn. In de hele wereld zijn naar ver luid 300.000 koepels in allerlei soorten en maten geleverd. In Nederland werden in de jaren '70 van de twintigste eeuw uiteindelijk slechts zes exemplaren geleverd. De eerste koepel in ons land was die van het Aviodome. Deze werd gebouwd in 1971 en had een overspanning van 60 meter. De Frans Hoebenshal in Deurne volgde in 1977, gebouwd als sporthal in de wijk Kool hof. Met 53 meter was de overspanning van dit gebouw iets kleiner. Een jaar later, in 1978, opende de Olympushal in Zoeter- meer, gevolgd door de sporthal de Schulp in Budel. In Best verrees eveneens een kleine koepel, die nu onderdeel is van een bedrijf tHivfOMPtR o* airiA De constructie van de Zeiss-koepel te Jena tijdens de bouw, ca 1923. in kampeer- en caravanuitrustingen. De meest iconische hal naast die van het Aviodome is ongetwijfeld de koepel van het voormalige Nationaal Automobielmuseum in Raamdonksveer. De familie Louwman, importeur van het merk Toyota, gebruikte de hal als showroom en was in die tijd beperkt toegankelijk voor publiek. Na de verhuizing van hun automuseum naar een nieuw gebouw in Wassenaar kon de consu ment er terecht voor de nieuwste Toyota en Lexus modellen. Van de zes geodetische koepels zijn er inmiddels twee gesloopt, te weten die in Budel en in Deurne. Drie staan nog op de oorspronkelijke locatie, die in Zoetermeer, Best en Raamdonksveer, tegenwoordig ge meente Geertruidenberg. De koepel van het Aviodome werd in 2004 afgebroken en opgeslagen in 29 zeecontainers. De demon tage was het gevolg van de verplaatsing van het luchtvaartmuseum naar Lelystad. De koepel zou aanvankelijk worden herbouwd in de gemeente Haarlemmermeer, waar bij het plan was om het gebouw als kerk her te bestemmen. Die ontwikkeling ging niet door. Uiteindelijk werd de TeKa Groep eigenaar van de onderdelen, bestaande uit 1100 aluminium platen en bijbehorende koppelstukken. Een nieuwe locatie werd gevonden in het westelijk havengebied en na bijna vijftien jaar kon eind 2018 de hal worden heropend als evenementenloca tie. Over de naam Aviodome werd nog een rechtszaak gevoerd, want deze bleek te zijn verkocht aan de firma Lips die het lucht vaartmuseum in Lelystad exploiteert. De hal is daarom nu heropend als Amsterdome, waarbij de nieuwe eigenaar de naam wel mag blijven gebruiken om de historie van de koepel te vertellen. Een rondgang langs de gemeenten waarin de nog overgebleven koepels zich bevinden maakt duidelijk dat geen van deze koe pels is beschermd. De historie van Neder landse koepels maakt duidelijk dat sloop, Het Aviodome stond voorheen op Schiphol- Oost. In 2002 werd deze afgebroken. maar zeker ook demontage en opties voor herbestemming mogelijk zijn voor deze in lichte materialen uitgevoerde hallen. De gemeente Geertruidenberg geeft aan dat bescherming voor dit jaar op de agenda staat. Heemschut is daar uiteraard ver heugd over. De vormgeving alleen al recht vaardigt, naast de cultuurhistorische waarde en in een enkel geval ook de ligging, zoals die in Raamsdonksveer en Amsterdam, een monumentenstatus. Of zoals de TeKa Groep het formuleert: 'Wij geloven in de kracht van inspirerende locaties.' Met de herbouw en herbestemming van de Aviodome-koepel is dat zeker bewaarheid geworden. Schiphol: Aviodome, overspanning 60 meter. Demontage 2003, heropend 2018 op het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Deurne: Frans Hoebenshal, overspan ning 53 meter. Gesloopt in 2013. Zoetermeer: Olympushal. Nog bestaand. Budel: Sporthal de Schulp. Gesloopt in 2009. Raamsdonksveer: Voormalig Natio naal Automuseum. Nog bestaand. Best: Bedrijfshal aan de I.B.C.-weg. Nog bestaand. februari 2019 HEEMSCHUT 37

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2019 | | pagina 37