Onderzoek naar geschiedenis Stilstand en leegstand Monumentenstatus aangevraagd Politiek Vervallen ligt de werf aan de westoever van de Vecht. De beoogde nieuwbouw, met knipogen naar de oude bebouwing. In datzelfde blikveld is ook de Schoutenwerf te vinden. Een grote scheepswerf aan de westelijke oever van de Vecht. Een verkrotte en leegstaande herinnering aan de rijke scheepsbouwgeschiedenis die hier eeuwen hand-in-hand ging met de belangrijke haven functie. De Schoutenwerf is karakteristiek en zeer dominant voor het aanzicht van de oude Muider binnenstad. Heemschut Noord-Hol land maakt zich dan ook grote zorgen over de zeer losse eisen die de gemeente stelt aan de geplande nieuwbouw. Op verzoek van Heemschut deed eind vorig jaar architectuurhistoricus Michiel Kruidenier van bureau De Onderste Steen onderzoek naar de geschiedenis van de Schoutenwerf. 'In 1621 werd de eerste scheepswerf in Mui den in bedrijf gesteld. Omstreeks 1630 waren er twee werven op de westwal van de Vecht. Door de Eerste Engelse Zeeoorlog (1652) kwam de vraag naar schepen goed op gang. In Muiden kwam een lijnbaan voor het beno digde touw, alsook een taanderij voor het bewerken van de zeilen. In dat jaar wordt er gesproken van drie werven, waar zeegaande schepen werden gebouwd', zo schrijft Kruide nier in zijn onderzoek. 'Omstreeks 1800 waren er in Muiden 100 tot 130 mensen in de scheepsbouw werk zaam. Daarna ging het snel bergafwaarts. In 1819, waren er nog maar 18 mensen op de drie werven over. Vervolgens ging het in 1840 weer wat beter, want toen konden er 40 men sen in de scheepsbouw hun brood verdienen. De bloei duurde tot ongeveer 1850. Wan neer men de kadastrale kaarten uit 1824 van Muiden vergelijkt met kaarten uit omstreeks 1850 ziet men nauwelijks verschil. Wat opvalt is dat alle werven aan de Hellingstraat in de loop van de 19de begin 20ste eeuw in handen komen van één eigenaar: de familie Schou ten.' Daarmee werd de basis gelegd voor de scheepswerf die nu nog steeds te boek staat als de Schoutenwerf. In de 20ste eeuw blijft de scheepswerf nog lang een belangrijke rol spelen in Muiden. 'Eind jaren zeventig kwam de klad in de scheeps bouw. Ook de scheepsbouw in Muiden kwam na bijna drieënhalve eeuw ten einde. Schou ten werd in 1979 verkocht. Er werden geen nieuwe schepen meer gebouwd; er was alleen nog wat reparatiewerk en berging, totdat ook dat eindigde. Keer op keer werden er plan nen gesmeed tot nieuwbouw op de plek van de werf, maar tot op heden heeft dat niet tot concreet resultaat geleid. De staat van de gebouwen is ondertussen slecht. In 2010 stelt de toenmalige gemeente Mui den, midden in de economische crisis, een zeer ruim bestemmingsplan vast om de her ontwikkeling van het terrein te bevorderen. Op de plek van de Schoutenwerf mag alles worden gesloopt en op delen mag er tot bijna 15,5 meter, dat is circa 5 verdiepingen, hoog worden teruggebouwd. Ook de bebouwings dichtheid van het terrein neemt sterk toe. Het karakter van de oorspronkelijke werffunctie wordt ook niet beschermd. Een droomkavel voor projectontwikkelaars. Nu de plannen voor de nieuwbouw op de plek van de Schoutenwerf in versnelling zijn geraakt door het economische hoogtij, is Heemschut betrokken geraakt bij de weer stand van de lokale bevolking tegen de eer der genoemde ruime eisen en aantasting van de binnenstad. Heemschut Noord-Holland heeft daarom aan de hand van het onder zoek van Michiel Kruidenier in november de gemeentelijke monumentenstatus aange vraagd voor de ijzerwerkloods en timmerwerk plaats, beide uit 1908, en de draaierij annex bankwerkerij uit 1922. Dit verzoek is gedaan aan de gemeente Gooise Meren, waar Mui den sinds een gemeentelijke fusie in 2016 onderdeel van uitmaakt. Het zijn vooral deze loodsen die op de nomi natie staan om gesloopt te worden, maar die een belangrijk onderdeel uitmaken van het nautische karakter van de Muider binnenstad. Kruidenier: 'Scheepswerf Schouten was de laatste en grootste nog in gebruik zijnde werf van de havenstad Muiden en is daarmee van invloed geweest op de historie en ontwikke ling van de stad. De huidige gebouwen vertel len samen het verhaal van meer dan 150 jaar scheepvaartgeschiedenis.' Ook Heemschut heeft bij de gemeente aan gedrongen om nieuwe en aanvullende eisen te stellen aan de ontwikkeling van het nieuw- bouwplan om belangrijke elementen van de voormalige scheepswerf te bewaren. Daarbij wordt onder andere gedacht aan de helling- baan en de karakteristieke lasloods, die nog te modern zijn om echt monumentaal te noemen. De oproep van Heemschut vindt ook politieke steun. Er zijn partijen binnen de gemeente raad van Gooise Meren die een breed debat willen organiseren over de toekomst van de Schoutenwerf. Het college van Gooise Meren heeft de monumentenverzoeken ondertussen in behandeling genomen. Het dossier speelt in Muiden al geruime tijd en het is te hopen dat door de hoogconjunctuur nu geen overhaaste beslissingen worden geno men. februari 2019 HEEMSCHUT 35

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2019 | | pagina 35