Pauperparadijs Beweegbare bruggen Historische sluis Versmalling van de Norgervaart biedt weinig heil Van de Norgervaart, die nu een meter of tien breed is, blijft dan weinig over, vreest Berg: 'Op de site van Radio Drenthe staat al dat ik gezegd zou hebben dat het dan wei nig meer dan een sloot zou zijn. Dat klopt niet, ik spreek liever van een waterlossing met een breedte van een meter of drie, vier. Dat is meer dan een sloot, maar zeker geen kanaal.' En daar wringt de schoen. Berg: 'De Norger vaart was in de 19de eeuw eigenlijk de enige manier waarop je Veenhuizen over water kon bereiken. In Veenhuizen waren des tijds drie gestichten van de Maatschappij van Weldadigheid gevestigd, waar paupers werden ondergebracht. Later werd het een gevangenisdorp. Die historie, samen met de bebouwing en het landschap, maken Veen huizen dermate bijzonder, dat er pogingen worden gedaan om de status van UNESCO- werelderfgoed te verwerven.' De Norgervaart is daarmee geen gewoon Drents kanaal. Het is een wezenlijk onder deel van de historie van Veenhuizen, zegt Berg: 'Destijds reisden de paupers per schip via de Zuiderzee en Meppel naar het koloniedorp. Dat moet je zichtbaar en vooral ook navoelbaar houden.' Vermindert de aantasting van de Norger vaart ook de kans op toekenning van de werelderfgoedstatus? Berg: 'Het zal die kans in ieder geval niet verhogen. Bekijk het zo: als je kunt aantonen dat je bij de her inrichting van de N373 rekening houdt met het historisch belang van het kanaal, dan is dat een extra argument voor de toekenning.' Verkeersveiligheid valt best te combineren met zorg voor erfgoed, zegt Berg: 'Verbreed de weg alleen op de plekken waar ander verkeer, vooral fietsers, moeten oversteken en verlaag de maximumsnelheid. Even ver derop is dat op de N373 ook al gebeurd. Dan kun je de bestaande elzenbeplanting ook grotendeels bewaren, wat weer voor komt dat auto's in de Norgervaart belan den.' En het kan nog beter, zegt Berg: 'Zorg dat de bruggen die de huidige dammen moe ten vervangen, niet vast maar beweegbaar worden. Dan kun je de recreatievaart de ruimte geven of een historisch beurtschip bezoekers laten vervoeren vanaf de Drentse Hoofdvaart naar Veenhuizen. De lokale bevolking profiteert dan mee. Je kunt er zelfs samen met het Gevangenismuseum een arrangement van maken.' Berg wijst nog op een mailtje dat hij van een bevriende Heemschutter kreeg: 'Die schrijft dat het herstel van de recreatievaart naar Veenhuizen al jarenlang in de provin ciale plannen staat. Zo bezien is er eigen lijk weinig nieuws onder de zon. Let bij de herinrichting ook op de historische sluis op de plaats waar de Norgervaart aftakt naar de Kolonievaart die naar Veenhuizen voert. Een detail misschien, maar niet onbelang rijk.' 'De strijd rond de Norgervaart is nog niet gestreden...', concludeert Berg: 'De provin ciale plannen liggen ter visie en we gaan zeker onze mening geven. De historie van de Maatschappij van Weldadigheid en Veenhuizen is het waard.' Dat is ook wat hij die middag voor de microfoon van Radio Drenthe zegt. Het tijdelijke stoplicht voor fietsers. februari 2019 HEEMSCHUT 33

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2019 | | pagina 33