geen gewoon kanaal Bedreigt verbreding werelderfgoedstatus Veenhuizen? Verkeersveiligheid of behoud van erfgoed? Bij het verbreden van de N373, de weg ten zuiden van Assen langs de Norgervaart, lijkt dat de vraag te zijn. Eric le Gras Van 80 naar 60 Norgervaart maken. Dat is een goed plan. Er hebben zich al heel vervelende ongelukken voorgedaan.' Bij het kruispunt van de Domeinweg met de Norgervaart en de N373, waar regelmatig schoolgaande jeugd moet oversteken, is daarom tijdelijk een stoplicht geplaatst. Het is een maatregel die werkt. Een schooljon gen komt aanfietsen, wacht netjes bij het stoplicht, drukt op een knopje en ziet het langsrazende verkeer tot stilstand komen. Als het licht op groen springt, steekt hij vei lig over. Harry Berg: de Norgervaart is een wezenlijk onderdeel van de geschiedenis van Veenhuizen. Maar dat is niet meer dan schijn, zegt Heemschutlid en landschapsarchitect Harry Berg: 'Waarom zouden verkeersveiligheid en zorg voor erfgoed niet kunnen samen gaan?' Net als Berg op de fiets wil stappen om de situatie bij de Norgervaart te laten zien, gaat zijn telefoon: 'Dat was RTV Drenthe,' zegt hij even later. 'Ik moet straks in hun uitzending uitleggen wat onze visie is.' Fietsend op de Domeinweg richting de Norgervaart legt hij uit wat er aan de hand is: 'De provincie Drenthe wil vier gevaar lijke oversteekpunten voor fietsers veiliger 'Dat is wat er nodig is', zegt Berg, die in het verleden nauw betrokken was bij de inrich ting van het landelijke gebied ten zuiden van Assen en een landschapsontwikkelingsplan heeft opgesteld voor de kolonie Veenhui zen: 'Waar nodig stoplichten plaatsen of anders de rijbanen scheiden, zodat fietsers in twee keer kunnen oversteken. En liefst ook het verlagen van de maximumsnelheid van tachtig naar zestig kilometer.' De provincie heeft andere plannen. Die kiest voor het verbreden van de N373 over een lengte van ongeveer drie kilometer en het handhaven van de maximumsnel heid van tachtig kilometer. De dammen die liggen op plekken waar wegen zoals de Domeinweg kruisen met de Norgervaart en de N373, worden vervangen door niet beweegbare bruggen. 32 februari 2019

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2019 | | pagina 32