Special Muziekfestivalcultuur In Leiden staat een ontwerp van A. Janson uit 1998. Overgewaaid uit Engeland? De koepel op de Markt in Emmen uit 1934. Dit artikel gaat over muziekkoepels, muziek tenten, muziekkapellen en muziekkiosken, over wat in het buitenland wordt aangeduid als bandstands, Musikpavillons en kiosques a musique. Ik heb er inmiddels honderd opgespoord en gefotografeerd. Te beginnen in Noordoost-Nederland, daarna ook daar buiten. Dat opsporen viel niet mee. Internet bood minder soelaas dan gehoopt. Op gelukkige dagen verscheen er een reeks oude ansicht kaarten in beeld. Op ongelukkige dagen bleek ter plekke de koepel verplaatst of afge broken. Daarom besloot ik gemeentehuizen aan te schrijven. Waar een automatische beantwoorder een antwoord beloofde, maar ambtenaren zelden van zich lieten horen. Behalve als ik zei dat ik journalist was. Het lijkt een luttel aantal, honderd muziek koepels. In werkelijkheid is het veel, want niemand weet hoeveel koepels Nederland telt. Er zijn geen studies naar gedaan. Nie mand die het registreert en vermoedelijk interesseert. Behalve ik, expert op dit onont- gonnen terrein, deskundig in een vergeten hoekje, specialist follies en andere nutte loos geworden zaken. Als naar het waarom van mijn verzameling wordt gevraagd, vertel ik met mijn ernstigste gezicht dat ik gefas cineerd ben door het schijnbaar marginale. Als dan de eerste verbazing voorbij is, vertel ik dat ik geïnteresseerd ben in hoe wij in dit land met ons cultureel erfgoed omgaan. Dan vertel ik dat met de bouw van muziek koepels de verspreiding van de schone kun sten op gang is gekomen. Dat ze tot onze oudste podia behoren. Dat ze de kiem vor men van onze rijke muziekfestivalcultuur. Plekken waar het massapubliek zonder beletsel en kassa kennis kan maken met georkestreerde muziek. In de zon of in de regen, in weer en wind. Vermoedelijk hebben we de muziekkoepels te danken aan de Britten die in de 19de eeuw besloten dat de muziekkorpsen van het leger overdekt moesten kunnen spelen. Wat toentertijd goed mogelijk was dank zij de industrialisatie en ontwikkeling van staalconstructies. Daarna moet het ver schijnsel bandstand zijn overgewaaid naar het Europese vasteland. Feit is dat de oudste nog bestaande Neder landse muziekkoepels uit de vorige eeuw stammen. Die van Leeuwarden in de Prin sentuin is van 1881. De oudste van Gronin gen, in het Noorderplantsoen is van 1905. De oudste van Drenthe, op het Marktplein in Emmen, is van 1934. De oudste van Over ijssel staat in Kampen en dateert uit 1872. Blaricum, naar ontwerp van H. Sijmons, 1926. Het begon onschuldig, met een stukje voor de krant. Aanleiding: de aangekondigde sloop van een bouwsel in Emmen dat niet meer werd gebruikt. Waarop een inventari satie volgde van vergelijkbare bouwsels om te zien of die eveneens stonden te verpie teren. In Drenthe vond ik er negen. In Gro ningen telde ik er tien. Ik zette ze allemaal op de foto. En besloot daarna Friesland te bezoeken. 24 februari 2019

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2019 | | pagina 24