Oude meelfabriek aan rivier
GELDERLAND
woningbouw ontwikkeld. Voor de meelfabriek,
waarvoor Heemschut al 2014 aandacht vroeg,
zijn voor zover bekent nog geen plannen. Het
oude bakstenen gebouw met vier verdiepingen
uit 1900 is voor een groot deel aan het oog
onttrokken door een grote uitbreiding die der
tig jaar geleden is opgetrokken in de bekende
plaatwerk fabrieksconstructie. Thans staat het
gebouw al meer dan twintig jaar leeg en wacht
op woningbouwplannen die in ontwikkeling zijn.
Heemschut, mede ondersteund door Stichting
Industrieel Erfgoed Gelderland-Flevoland, heeft
aan de gemeente West Maas en Waal verzocht
om een waardenstelling voor het oude deel van
de fabriek te laten maken. Het oude industriële
monument zou na sloop van de ontsierende
metalen aanbouwen de glorie van weleer kun
nen krijgen. Bij inpassing van de plannen voor
nieuwbouw zou de geschiedenis aan de Waal
dijk met het behoud en herbestemming van
enkele oude waardevolle bedrijfscomplexen
een flink stuk meerwaarde krijgen.
Jan Reijnen
Ontwerptekening herbouw van de
spoorwegloods, ontwerp Sacon bv
Leeuwen - Aan de Waaldijk is tussen een aantal
oude fabriekscomplexen een fraai onderdeel van
een oude meelfabriek uit 1900 aanwezig. Deze
bedrijfsactiviteiten gelegen aan de zogenaamde
strang van de rivier de Waal gaven de ontwikke
ling weer van ambacht naar industriële bedrij
vigheid van rond 1900. De bedrijven vestigden
zich daar om aan- en afvoer van hun producten
per schip mogelijk te maken. Zo waren er rond
1900 een scheepswerf, later houthandel met
zagerijen, een groot boerenbondsgebouw (de
Klef) en een meelfabriek (de Waal) gevestigd.
Ook staan er enkele bijzondere kraanbanen; nu
rijksmonument. Het gehele gebied kenmerkt
zich al enkele tientallen jaren door leegstand of
extensief magazijngebruik. Er zijn verschillende
plannen om het gebied te ontwikkelen voor
woningbouw. Heemschut Gelderland vindt dat
een tweetal historisch waardevolle gebouwen
in deze plannen betrokken dienen te worden.
Voor de Klef zijn plannen met naast gelegen
ken aangedrongen op passende herbestem
ming van de laatste overgebleven loodsen
van de centrale werkplaatsen.
Een deel van de oude werkplaatsloodsen,
een bakstenen bedrijfshal uit ca. 1910, is
in gebruik bij de Fa. Stork-Wartsila. In ver
band met de uitbreiding van het emplace
ment Zwolle en de uitbreiding van sporen
is een bochtafsnijding noodzakelijk. Hier
voor moet de oude werkplaatshal uit 1910
worden verplaatst, aangezien de kopgevel
van deze loods direct aan het spoor grenst.
Heemschut heeft bij ProRail aangedrongen
op een zorgvuldige sloop van de karakte
ristieke gevel en herbouw volgens de oor
spronkelijke situatie. Begin december 2018
heeft architectenbureau Sacon in opdracht
van ProRail een nieuwe ontwerptekening
gemaakt voor de te verplaatsen gevel. Dit
voorlopige ontwerp sluit geheel aan bij de
visie en wensen die Heemschut heeft geuit
ten aanzien van het behoud.
Marcel Overbeek
februari 2019 HEEMSCHUT 19