Oude meelfabriek aan rivier GELDERLAND woningbouw ontwikkeld. Voor de meelfabriek, waarvoor Heemschut al 2014 aandacht vroeg, zijn voor zover bekent nog geen plannen. Het oude bakstenen gebouw met vier verdiepingen uit 1900 is voor een groot deel aan het oog onttrokken door een grote uitbreiding die der tig jaar geleden is opgetrokken in de bekende plaatwerk fabrieksconstructie. Thans staat het gebouw al meer dan twintig jaar leeg en wacht op woningbouwplannen die in ontwikkeling zijn. Heemschut, mede ondersteund door Stichting Industrieel Erfgoed Gelderland-Flevoland, heeft aan de gemeente West Maas en Waal verzocht om een waardenstelling voor het oude deel van de fabriek te laten maken. Het oude industriële monument zou na sloop van de ontsierende metalen aanbouwen de glorie van weleer kun nen krijgen. Bij inpassing van de plannen voor nieuwbouw zou de geschiedenis aan de Waal dijk met het behoud en herbestemming van enkele oude waardevolle bedrijfscomplexen een flink stuk meerwaarde krijgen. Jan Reijnen Ontwerptekening herbouw van de spoorwegloods, ontwerp Sacon bv Leeuwen - Aan de Waaldijk is tussen een aantal oude fabriekscomplexen een fraai onderdeel van een oude meelfabriek uit 1900 aanwezig. Deze bedrijfsactiviteiten gelegen aan de zogenaamde strang van de rivier de Waal gaven de ontwikke ling weer van ambacht naar industriële bedrij vigheid van rond 1900. De bedrijven vestigden zich daar om aan- en afvoer van hun producten per schip mogelijk te maken. Zo waren er rond 1900 een scheepswerf, later houthandel met zagerijen, een groot boerenbondsgebouw (de Klef) en een meelfabriek (de Waal) gevestigd. Ook staan er enkele bijzondere kraanbanen; nu rijksmonument. Het gehele gebied kenmerkt zich al enkele tientallen jaren door leegstand of extensief magazijngebruik. Er zijn verschillende plannen om het gebied te ontwikkelen voor woningbouw. Heemschut Gelderland vindt dat een tweetal historisch waardevolle gebouwen in deze plannen betrokken dienen te worden. Voor de Klef zijn plannen met naast gelegen ken aangedrongen op passende herbestem ming van de laatste overgebleven loodsen van de centrale werkplaatsen. Een deel van de oude werkplaatsloodsen, een bakstenen bedrijfshal uit ca. 1910, is in gebruik bij de Fa. Stork-Wartsila. In ver band met de uitbreiding van het emplace ment Zwolle en de uitbreiding van sporen is een bochtafsnijding noodzakelijk. Hier voor moet de oude werkplaatshal uit 1910 worden verplaatst, aangezien de kopgevel van deze loods direct aan het spoor grenst. Heemschut heeft bij ProRail aangedrongen op een zorgvuldige sloop van de karakte ristieke gevel en herbouw volgens de oor spronkelijke situatie. Begin december 2018 heeft architectenbureau Sacon in opdracht van ProRail een nieuwe ontwerptekening gemaakt voor de te verplaatsen gevel. Dit voorlopige ontwerp sluit geheel aan bij de visie en wensen die Heemschut heeft geuit ten aanzien van het behoud. Marcel Overbeek februari 2019 HEEMSCHUT 19

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2019 | | pagina 19