HEEMSCHUT /I
Handhaving in Deurne en Nuenen
Gevels spoorwegloods
gazer
NOORD-BRABANT
Deurne en Nuenen - Vaak duurt het lang tot
heel lang voordat leegstaande monumen
ten gerestaureerd worden. In die tijd wordt er
geen onderhoud gepleegd en dat is funest.
Vooral als het monument niet meer wind- en
waterdicht is. De eigenaar heeft een wettelijke
onderhoudsplicht en moet het pand minimaal
wind- en waterdicht houden om verdere ach
teruitgang te voorkomen. Gemeenten hebben
daarbij ook een rol. Zij moeten hierop hand
haven.
In Deurne werd voor het pand Lindenlaan 45
47 een omgevingsvergunning verleend, maar
de eigenaar bouwde op het perceel wel een
nieuw pand, maar ging niet over tot de restau
ratie. Heemschut Brabant heeft de gemeente
hiervan in kennis gesteld en verzocht om hand
having. Daarna volgde op 11 april 2018 een
brief aan de eigenaar om met de restauratie
te beginnen of het pand wind- en waterdicht
te maken met een dwangsom van 5.000 per
maand met een maximum van 25.000. De
eigenaar heeft voor de laatste optie gekozen.
De commissie houdt verdere ontwikkelingen in
de gaten.
In Nuenen staat al lange tijd de boerderij Ger-
wenseweg 3 te verkrotten. Op 17 december
2017 schreef Heemschut Brabant de gemeente
daarop aan en eiste dat de gemeente handha
vend zou optreden om het monument in ieder
geval te beschermen tegen weersinvloeden.
Dat was geen overbodige eis, want op 18 janu
ari 2018 stortte een deel van het dak in. Het
heeft uiteindelijk tot oktober geduurd voordat
de erven zijn aangeschreven en een dwangsom
is opgelegd. Ook hier moeten wij de vinger aan
de pols houden.
Gemeenten hebben op basis van de Erfgoed-
wet mogelijkheden om handhavend op te tre
den en zouden dat uit eigen beweging meer en
sneller moeten doen.
Gerard van der Vliet
Gerwenseweg 3 te Nuenen
De centrale werkplaats 2 in 1986.
OVERIJSSEL
Zwolle - Voor het terrein van de Zwolse
spoorzone worden sinds 2015 herontwikke
lingsplannen voorbereid door de gemeente,
in samenwerking met ProRail. Het betreft
een uitgestrekt plangebied, vanaf de
Deventerstraatweg, met het stationsge
bouw als middelpunt, tot aan de Veerallee.
In 1863 werd het Stationsgebouw Zwolle
gebouwd in opdracht van de Staatsspoor
wegen. In 1873 werd de centrale werk
plaats van de spoorwegen gevestigd op
het spoorwegemplacement tegenover het
stationsgebouw. De centrale werkplaat
sen groeiden in de loop der tijd uit tot een
groots bedrijfscomplex, in de hoogtijdagen
werkten er ca. 6.000 spoorwegarbeiders.
Na de sluiting van de werkplaats in 1936
werden de gebouwen deels herbestemd
tot onderhoudswerkplaatsen en locomotief-
rijtuigloodsen. Van de oudste delen van
het complex werd het grootste deel van de
werkplaatsloodsen, gebouwd in baksteen
met markante gietijzeren rondboogvensters,
helaas eind jaren '80 gesloopt.
In september 2016 heeft Heemschut Over
ijssel de gemeente Zwolle verzocht de nog
overgebleven waardevolle panden in de
spoorzone te inventariseren en te waarde
ren. Inmiddels is door de gemeente een uit
gebreide cultuurhistorische analyse gepu
bliceerd (2017). De gemeente heeft hierop
positief gereageerd en diverse gesprekken
met de gemeente Zwolle, NS en ProRail
volgden. Heemschut heeft in deze gesprek-
18 februari 2019