jiüÜ
i
u—
<111!
It 1
-ï
Igl.
r[ mui
Hoe beoordelen?
tTrrrr
De Berlagebrug als decor voor de Rembrandttoren in Amsterdam
het erop lijkt dat deze torens groener worden
dan ooit, hebben we tot op heden weinig
echt goede voorbeelden gezien van hoog
bouw met echt een groene uitstraling. Enige
positieve uitzondering is wellicht het Lon-
dense Barbican Centre, waar het concept
met name ook door de bijzondere aanleg
van een binnentuin in ere wordt gehouden.
In Amsterdam is de discussie over het Zee
burgereiland ontaard in een interessant wel-
les-nietesspel. Hier lijkt duidelijk te worden
dat ook zonder hoogbouwambities eenzelfde
dichtheid kan worden gehaald. Speelt in
Amsterdam - al dan niet onbewust- het ver
langen om als echte stad vooral in te zetten
op hoogbouw, terwijl het ook anders kan?
De gemeente Den Haag laat dit jaar de grens
van 140 meter voor nieuwe torens los. Bij
de treinstations kunnen nieuwe woontorens
worden ontwikkeld. Wel wordt een beleid
vastgesteld. De torens moeten in ensembles
gebouwd worden, niet solo. De eerste zes
tot acht lagen moeten een forse basis vor
men, daarboven kan dan een slanke toren
komen. De afwerking is van groot belang:
iedere nieuwe woon- of kantoortoren moet
een 'hoed, pet of kroon' krijgen.
Voor omwonenden, inwoners, belangen
organisaties, maar ook voor de politiek die
hoogbouw mogelijk maakt middels aanpas
sing van het bestemmingsplan, blijkt het
keer op keer een opgave om de impact van
hoogbouwplannen goed te kunnen inschat
ten en op hun merites te beoordelen.
De effecten op de (cultuurhistorisch waar
devolle) omgeving zijn daarbij voor Heem
schut uiteraard het voornaamste belang.
Soms lopen die gelijk met de bezwaren
van omwonenden, maar dat hoeft niet
altijd het geval te zijn. Het kan zelfs zo
zijn, dat de vraag is waarom niet op
een beperkt aantal locaties veel hoger
gebouwd wordt. Sommige gemeenten
zitten immers echt klem binnen hun grond
gebied.
Zeker is dat ons landschap drastisch veran
dert door hoogbouw. Nieuwe landmarks als
Nessenlande in Rotterdam of de woontoren
langs de A1 bij Kattenbroek in Amersfoort
bepalen de nieuwe grenzen van de ste
delijke omgeving. Ze zijn mede het gevolg
van de rode contour die we graag gehand
haafd zien om de aantasting van het Groene
Hart en andere polders te voorkomen. Of en
zo ja welke woontorens in de toekomst zo
gewaardeerd gaan worden, dat we ons ook
gaan bezighouden met een pleidooi voor
de instandhouding van de verschijnings
vorm, valt te bezien. Zeker is dat een aantal
gebouwen inmiddels, onder andere in Den
Haag en Rotterdam, is geworden tot iconen
die menig jonge en oude inwoner niet graag
zou zien verdwijnen.
december 2018 HEEMSCHUT 9