De invloed van de Bijlmer Zwaarbevochten van liften en pas in de jaren '60 zien we in Nederlandse steden een aantal opvallende projecten verrijzen. Officieel wordt in Neder land de term hoogbouw nog steeds gebruikt voor gebouwen waarin volgens het bouwbe sluit een lift vereist is. Deze eis geldt voor gebouwen vanaf vijf verdiepingen. Een opvallend voorbeeld is de Neudeflat in Utrecht, een ontwerp van H.A. Maaskant uit 1961. Met 62 meter was het destijds de hoogste kantoortoren van ons land, al was het plan aanvankelijk om hoger te bou wen dan de Domtoren. Interessant is dat dit gebouw - door veel Utrechters beschouwd als lelijkste gebouw van de historische bin nenstad - in 2017 werd aangewezen als gemeentelijk monument en recentelijk is herbestemd tot woontoren. In Zandvoort werd, net als bijvoorbeeld bij onze zuider buren in Oostende, slechts één hoge flat gebouwd. Het Palace Hotel was een laat ontwerp van niemand minder dan Jan Wils uit 1963-1969 en markeert de badplaats ook nu nog steeds. Het eronder gelegen Dolfirama was een publiekstrekker tot de sluiting in 1988. In dezelfde periode ontwerpt Amsterdam een grote uitbreidingswijk: de Bijlmermeer. De bouw startte in 1966 en de plattegrond met flats in honingraatstructuur werd ver vaardigd door een team van de afdeling Stadsontwikkeling van de Amsterdamse Dienst der Publieke Werken onder leiding van architect en stedenbouwkundige Sieg fried Nassuth. De ideeën van de functionele stad van de CIAM (Congrès Internationaux d'Architecture Moderne) en de Zwitserse architect Le Corbusier waarop de wijk was gebaseerd, werkten om meerdere redenen niet. Hoogbouw om in te wonen kreeg een slechte naam. De jaren '80 luidt opnieuw een periode in van hoge torens, dit keer vooral om in te werken. De Rotterdamse skyline zou vanaf die periode stevig veranderen. Het WTC gebouw van architect Staal werd in 1987 uitgebreid met een toren van 93 meter hoog. Het kantoor van Nationale Nederlan den met een hoogte van 150 meter, een ontwerp van de Friese architect Abe Bon- nema, zou tot 1989 de hoogste toren zijn. Van zijn hand verrezen ook torens die de skyline van Tilburg en Leeuwarden domi neerden. Het Rotterdamse verlangen naar hoogbouw ging verder. De ontwikkelingen op de Kop van Zuid, bij hotel New York, recentelijk voltooid, zijn niet minder specta culair. Het zorgde voor een omkering van de beleving van de stad. En niet zonder succes. Met 164,5 meter is de Maastoren overigens het thans hoogste gebouw van ons land. Bij al deze ontwikkelingen werd door de Rot terdammers naar Amerikaanse voorbeelden gekeken en dat is nog steeds het geval. Interessant in dit kader is om te besef fen dat een stad als New York een strakke Zoning Act heeft. Binnen deze wet is het op een select aantal plekken toegestaan om hoog te bouwen. High rise en mid rise zijn daar bekende begrippen. Standaard in New York is het intensief nadenken over de plint van de hoogbouw: alleen door een goede invulling van de plint voorkom je het maken van een nieuw, maar doods stuk stad. In Nederland waren hoogbouwprojecten in steden vaak incidenten, die zwaar werden bevochten. De Rembrandttoren in Amster- Domiflim np de zelfde *chaal tioogl* 112 ftclèt De Belle van Zuylentoren in vergelijking met dam (1989-1995) met een hoogte van 115 meter kon pas worden gebouwd nadat was aangetoond dat geen zichtas- sen geschaad werden. In Utrecht-Oost was dat anders: het VSB-kantoor langs de A27, thans provinciehuis, was op zich ver van de Domtoren gelegen, echter deze bleek precies in de zichtas van Landgoed Vollen hoven op de Domtoren te zijn gebouwd. Eind jaren '90 schoten de torens als pad denstoelen uit de grond. In Arnhem speelde een intensieve discussie over de hoogbouw van de architect Ben van Berkel bij het sta tion. Ook Heemschut mengde zich in het debat. De bouw van torens bij het station, nodig om de ontwikkeling financieel haal baar te krijgen, zorgden voor een onomkeer bare weg die het zicht van park Sonsbeek op het dal van de Rijn voor altijd zou ver anderen. Vooralsnog zijn alleen de Park- en de Rijntoren gerealiseerd (2005), een derde toren is (nog) niet gepland. In dezelfde periode speelde de voordracht voor de UNESCO werelderfgoedlijst van de Amsterdamse grachtengordel. In Amster dam kwam men er toen achter dat, net als overigens in een stad als Arnhem, geen beleid bestond voor hoogbouw. Mede door internationale felle discussies rond de Gaz- promtoren in Sint Petersburg werd een visie opgesteld, vastgesteld en voorgelegd aan Unesco. In 2010 haalde de gemeente Utrecht, voorna melijk door de economi sche crisis, een streep door de Belle van Zuijlentoren. Deze toren van architect Pi de Bruijn had een hoogte van 262 meter en zou gebouwd worden midden in de Vinexwijk Leidsche Rijn. In Den Haag is het con trastrijke resultaat van hoogbouwplanning mis schien nog wel het meest opvallend. Wie bij de Hof vijver richting het Cen traal Station kijkt ziet de Domtoren. een nieuw landschap to&gte 2G3 meier umhllHiilH 33 40,04)0 kafttjftftippandafr sftfll* shirttkMïen cani&rennezjlien J1Ü halHkrfjnPFi 144 jppjMfTiimLpn schuine Irftpn winkHi Qonlergrpndi dulnmnlurh parkeersysieem december 2018 HEEMSCHUT 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 7