De laatste Catalina verdwijnt uit het Neder
landse luchtruim. De militaire vliegboot uit
1942 is verkocht voor export naar de Ver
enigde Staten. Eeuwig zonde! Heemschut
heeft samen met de stichting Koninklijke
Luchtmacht Historische Vlucht (SKHV), de
Koninklijke Stichting Defensiemusea, waar
onder andere het Militair Museum onder
valt, en Nationale Federatie Historische
Luchtvaart (NFHL) intensief actiegevoerd
voor behoud in Nederland.
De Marine Luchtvaartdienst maakte tijdens
en na de Tweede Wereldoorlog gebruik van
ca tachtig Catalina's in Nederlands-Indië.
Het vliegtuig van Amerikaanse makelij vormt
daarmee een boegbeeld voor de strijd
aldaar. Deze specifieke Catalina is jarenlang
in particuliere handen geweest en werd met
regelmaat gebruikt voor rondvluchten en
ingezet tijdens officiële ceremonies, zoals
de jaarlijkse Indiëherdenking. Maar door
strengere regelgeving kwam de exploita
tie van de Catalina onder steeds grotere
druk te staan. Toen in Nederland niemand
opstond om de vliegboot over te nemen,
werd begin dit jaar besloten de Catalina te
verkopen aan de Amerikaanse Collins Foun
dation: een vliegend museum.
Onder aanvoering van Heemschut is gepro
beerd het rijk het historische vliegtuig te
laten kopen, vanwege de hoge historische
waarde voor Nederland. Er werden par
tijen gevonden voor de exploitatie en de
vliegboot kon worden gestald op vliegbasis
Gilze-Rijen. Toch vond Minister Van Engels
hoven van OCW de Catalina uiteindelijk niet
bijzonder genoeg om de aankoop volledig
te financieren. Daarmee viel definitief het
doek. Heemschut blijft zich inzetten voor
mobiel erfgoed, want wat ons betreft is deze
zaak een voorbeeld van hoe slecht mobiel
erfgoed in ons land wordt beschermd.
december 2018 HEEMSCHUT 41