De laatste Catalina verdwijnt uit het Neder landse luchtruim. De militaire vliegboot uit 1942 is verkocht voor export naar de Ver enigde Staten. Eeuwig zonde! Heemschut heeft samen met de stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht (SKHV), de Koninklijke Stichting Defensiemusea, waar onder andere het Militair Museum onder valt, en Nationale Federatie Historische Luchtvaart (NFHL) intensief actiegevoerd voor behoud in Nederland. De Marine Luchtvaartdienst maakte tijdens en na de Tweede Wereldoorlog gebruik van ca tachtig Catalina's in Nederlands-Indië. Het vliegtuig van Amerikaanse makelij vormt daarmee een boegbeeld voor de strijd aldaar. Deze specifieke Catalina is jarenlang in particuliere handen geweest en werd met regelmaat gebruikt voor rondvluchten en ingezet tijdens officiële ceremonies, zoals de jaarlijkse Indiëherdenking. Maar door strengere regelgeving kwam de exploita tie van de Catalina onder steeds grotere druk te staan. Toen in Nederland niemand opstond om de vliegboot over te nemen, werd begin dit jaar besloten de Catalina te verkopen aan de Amerikaanse Collins Foun dation: een vliegend museum. Onder aanvoering van Heemschut is gepro beerd het rijk het historische vliegtuig te laten kopen, vanwege de hoge historische waarde voor Nederland. Er werden par tijen gevonden voor de exploitatie en de vliegboot kon worden gestald op vliegbasis Gilze-Rijen. Toch vond Minister Van Engels hoven van OCW de Catalina uiteindelijk niet bijzonder genoeg om de aankoop volledig te financieren. Daarmee viel definitief het doek. Heemschut blijft zich inzetten voor mobiel erfgoed, want wat ons betreft is deze zaak een voorbeeld van hoe slecht mobiel erfgoed in ons land wordt beschermd. december 2018 HEEMSCHUT 41

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 41