lijk dat door de Duitsers verdreven boeren konden terugkeren naar de rond de nieuwe vliegveldgrens gelegen en aldaar opgetrok ken wederopbouwboerderijen. Lobby voor monumentale status Huidige situatie Het manifest werkt. Met de Koude Oorlog op komst werd het vliegveld aangepast voor het gebruik van straaljagers. Uit Engelse oorlogsvoorraden werden enkele grote hangars aangekocht. Later werd op aandringen van de NAVO voor elk gestationeerd vliegtuig een aparte vlieg tuigbunker gebouwd. Deze zogenoemde shelters bepalen sinds de jaren '70 het aan zien van de vliegbases. Vanaf de jaren '80 ging de Luchtmacht op grote schaal aan het slopen. De tot dan toe bewaard gebleven oorlogsinventaris moest het ontgelden. Daarmee zijn veel bijzondere onderdelen verdwenen, zij het gelukkig niet alles.... De strijd om het behoud begon in het 2000 met de aanvraag tot aanwijzing als rijksmo nument van de meest markante gebouwen van het vliegveld. Later gevolgd door de aan vraag voor het vliegveld als geheel, inclusief aanleg en infrastructuur. De toenmalige Rijksdienst voor de Monumentenzorg (RdMz) oordeelde echter dat slechts één vliegveld kon worden aangewezen. De keuze viel op Deelen en niet op Twente. De aanvraag mislukte. Toen de gemeente Enschede en de provincie Overijssel in 2008 samen de ontwikkelmaatschappij Area Development Twente in het leven riepen, volgde een actieve lobby bij die organisatie. De Rijks dienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten (RACM) had inmiddels ech ter een moratorium in het leven geroepen om daarmee monumentaanvragen te beper ken. De lobby richting ADT heeft al met al zes jaar geduurd en leverde nagenoeg niets op. Wel viel op dat ADT in zijn publieksge richte communicatie het woord cultuurhis torie begon te gebruiken en zelfs cultuurhis torische fiets- en bustochten organiseerde. Het zaadje was gepland! Het door ADT in gang gezette ontwikkeltra ject is onder meer gericht op woningbouw in de twee oorspronkelijk bij het vliegveld Een shelter ofwel vliegtuigbunker, gelegen aan de zogenaamde Druiventros, gebouwd in de Late Koude Oorlog, nu in gebruik als kantoor. Bestuurlijk Twente werd dit najaar flink in beweging gebracht door Lithium Werks. Ondernemer Kees Koolen wil op het luchthaventerrein een nieuw bedrijf stichten dat werk biedt aan 2.000 tot 3.000 werkne mers als producent van 'slimme' bat terijen. Stunten met een ogenschijn lijk goed doordacht plan, booming werkgelegenheid en eeuwige roem voor de regio en diens bestuurders: daar zijn zelfs de Tukkers gevoe lig voor... Het Regieteam Vliegveld Twente heeft het Heemschut Team Twente aan tafel geroepen om argu menten te verzamelen, uiteraard vooral ten aanzien van de cultuurhis torie. Dit om vooraan in het proces een rol van betekenis te kunnen spe len. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen! behorende satellietdorpen. Tevens wordt gewerkt aan een bedrijventerrein met de naam Technology Base. Ten koste van twee startbanen - de derde is gehandhaafd - is een voor iedereen toegankelijk natuurge bied aangelegd. De cluster van historische gebouwen en het hangar-complex uit de Koude Oorlog is nu evenemententerrein geworden en eigendom van een onder nemer. De samenhang van de historische aanleg van het vliegveld is echter aan het verdwijnen. Het actuele en goede nieuws is, dat de stadsbouwmeester van Enschede Rob Hen driks heeft aangegeven graag met de erf goedorganisaties in gesprek te willen gaan. Het lijkt erop dat het manifest werkt. In Twente zijn ze voorzichtig. Ze zeggen dan: 'ns nieken wat 't wördt'. René Vossebeld is voorzitter van de stichting Militair Erfgoed. Met medewerking van Ewoud van Arkel. 36 december 2018

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 36