Oproep aan overheden Geschiedenis van een unieke plek Manifest vliegveld Twente In het manifest wordt gepleit voor het herkenbaar en zichtbaar hou den van het cultureel erfgoed bij de herinrichting van het terrein van vliegveld Twente. Deze oproep wordt gedaan aan iedereen die betrokken is of wordt bij de plannen rond het voormalige militaire vliegveld. Heem schut Overijssel, Het Cuypersge- nootschap, de Historische Sociëteit Enschede-Lonneker en de Stichting Militair Erfgoed stelden een 28 pagi na's tellend boekje samen, waarin de erfgoedwaarden en -kansen op een uiterst inzichtelijke manier worden uitgelegd. Het boekje is gratis te ver krijgen via het landelijk bureau van Heemschut in Amsterdam of digitaal te raadplegen onder het tapje nieuws op www.heemschut.nl. Van grasmat naar Fliegerhorst Koude Oorlog Maximale aandacht voor het nog aanwezige erfgoed op vliegveld Twente is voorwaarde, juist waar nieuwe ontwikkelingen noodza kelijk zijn. Alleen door het zichtbaar maken van het verhaal van het vliegveld, kan het unieke karakter van het gebied behouden worden. Kortgezegd is dit de boodschap die is neergelegd in het manifest met de titel Het erfgoed van het vliegveld Twente. Het manifest, een door Heemschut Overijssel uitgegeven 24 pagina's tellend informatief boekje, werd op 22 juni van dit jaar aange boden aan het door de gemeente Enschede ingestelde Regieteam Ruimtelijke Kwaliteit voormalig vliegveld Twente, waarin onder andere de stadsbouwmeester en de ontwik- kelmaatschappij Area Development Twente (ADT) vertegenwoordigd zijn. Ook de Pro vinciale Staten van de Provincie Overijssel, de Colleges en Raden van de gemeenten Enschede, Dinkelland en Oldenzaal en het Waterschapsbestuur Vechtstromen werd het manifest aangeboden. In het manifest laten de erfgoedorganisa ties zien welke interessante overblijfselen van het rijke luchtvaartverleden er nu nog op het vliegveldterrein te vinden zijn. Om die waarden goed te duiden zijn geschiedenis- lagen gedefinieerd: zes bestaande en de zevende in wording. Het manifest hamert erop dat het realiseren van die zevende laag niet ten koste mag gaan van de tastbare eerste zes lagen. De erfgoedorganisaties tonen aan dat er alle reden is om bij de ontwikkeling van het gebied volop rekening te houden met de nog aanwezige monu mentwaardige bebouwing, en - wellicht nog belangrijker - met de unieke context van het vliegveld als geheel. De noodzakelijke herontwikkeling kan niet zonder zorgvuldige omgang met het verhaal van het verleden. Op 24 juni 2003, nog geen twee dagen na een door de Koninklijke Luchtmacht geor ganiseerde feestelijke vliegshow, maakte toenmalig minister van Defensie Henk Kamp aan het personeel van de luchtmachtbasis bekend dat het vliegveld ging sluiten. Dat o Hangar 11 op het Oostcomplex, nu in gebruik voor evenementen. gebeurde uiteindelijk in 2007. De 76 jaren dat het vliegveld heeft bestaan, vormen een aaneenschakeling van gebeurtenissen. De aanleg en bebouwing van het vliegveld zijn het gevolg van het wisselend gebruik en ook nu nog verbeelden ze de versteende geschiedenis van het vliegveld. Midden in de stedendriehoek Enschede- Hengelo-Oldenzaal werd in 1931 een gras mat van 63 hectare aangelegd, met een luchthavengebouw en een hangar, eerst alleen bedoeld voor passagiersvluchten. Al gauw echter, in het begin van de Tweede Wereldoorlog werd Fliegerhorst Twente aangelegd, een militair vliegveld van de zwaarste categorie van de Luftwaffe, met een oppervlakte van 1549 hectare. Grote gebieden werden ingericht met als doel: camouflage en veiligheid bij luchtaanvallen. Zo ontstond een enorm militair landschap. Voor het eerst werden echte startbanen aangelegd, drie maar liefst en ook nog eens groen geschilderd, waarmee ze optisch in de vooroorlogse grasmat leken te zijn opge nomen. Enkele hangars kregen het uiterlijk van een boerderij. Op twee bestaande land goederen waarop geen huis gebouwd was, trokken de Duitsers alsnog een heus land huis op, uiteraard met militaire functies. De omliggende bossen boden onderdak aan tientallen hangars. De meesten daarvan zijn verdwenen. Na de oorlog werd het militaire vliegveld als zodanig voortgezet door de Koninklijke Luchtmacht. Het oppervlak werd tot een derde verkleind. Dit maakte het moge- december 2018 HEEMSCHUT 35

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 35