Special Hoe verder met de kustverlichting georganiseerd om onze maritieme handels- en militaire belangen veilig te stellen. Zo was er al in 1615 binnen de Staten van Hol land en West-Friesland sprake van 'Colleges van Pilotage' waarin de burgemeesters van de grote havensteden zitting hadden. Koning Willem I heeft de verantwoordelijk heid voor de vaarwegbebakening bij de Marine ondergebracht. Het Loodswezen nam vanaf die tijd de rol van steden in het toe zicht op de vaarwegmarkering over, meestal door die steden - doorgaans tegen hun zin - uit te kopen. Overigens is Koning Willem I ook belangrijk geweest voor de moderni sering van de kustverlichting. Onder zijn bewind kwamen verschillende nieuwe torens tot stand, steeds met de nieuwste technie ken waar het lichten en lenzen betrof. De meeste torens in Nederland zijn niet langer bemand. De bediening is geautoma tiseerd en wordt gecoördineerd vanuit Den Helder, via een achttal regionale Vessel Traffic Services. Wel is in een drietal Neder landse vuurtorens, Ouddorp, Terschelling en Schiermonnikoog een observatiepost ingericht van de Kustwacht. Dit is een samenwerkingsverband van onder andere de Ministeries van Infrastructuur en Water staat, Defensie, Justitie en Veiligheid. Deze bemande observatieposten zien toe op het Op de eerste Maasvlakte torent Nederlands meest recente vuurtoren hoog boven het havengebied. Het is een markante zwart-geel geverfde toren die in 1974 in werking werd gesteld - vijf schitteringen per 20 seconden - ter beveiliging van de steeds drukker wordende Nieuwe Waterweg richting de havens van Rot terdam. De toegenomen scheepvaart noopte om bij de stad een nieuw havengebied te ontwikkelen aan de mond van de Nieuwe Waterweg. De toren kreeg de optiek van het Hoge Licht van Hoek van Holland. Het ont werp van de toren is van W. Colen brander. 'De Maasvlakte' is 74 meter hoog en daarmee de hoogste van ons land. De bouwwijze was nieuw voor Nederland: betonstort met glij- bekisting in achtkantige segmenten. Inmiddels is het Rotterdamse haven complex verder uitgebreid en verloor de toren zijn functie. De Toren is een belangrijk voorbeeld van de zoge heten Post '65 architectuur, reden waarom de Nederlandse Vuurtoren Vereniging in overleg met Heemschut heeft gevraagd om de toren tot rijks monument te verklaren. Inmiddels buigt de vuurtorenvereniging zich over mogelijkheden tot alternatief gebruik en hoe die te realiseren. De vuurtoren op de Maasvlakte scheepvaartverkeer langs onze kusten. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het beheer van de Nederlandse vaarwegbevei- ligingsobjecten. Recent is het groot onder houd van zes vuurtorens, Haamstede, Oud dorp, Scheveningen, Noordwijk, Egmond aan Zee en Vlieland, door RWS aanbesteed voor completering in het najaar van 2018. De Lange Jaap in Den Helder volgt dan in 2019. De wijdverbreide toepassing van radar, GPS en ICT technieken in de scheepvaart maakt dat de oorspronkelijke functie van vuurtorens als nautisch baken heden ten dage grotendeels achterhaald is, met name voor de beroepsvaart. Gepaard aan de zeer aanzienlijke onderhoudskosten maakt dit dat Rijkswaterstaat als beheerder van de torens, evenals andere nationale beheers- diensten, zich beraadt op de status van de torens. Waar in Nederland vrijwel alle grote torens rijksmonument zijn, is hun toekomst uiteraard verzekerd via de Erfgoedwet. Maar om de onderhoudsstatus te waarborgen zullen alternatieve vormen van exploitatie moeten worden ontwikkeld. Voorbeelden van dergelijk alternatief gebruik vinden we bijvoorbeeld in Harlingen, waar de verdieping vlak onder het lichthuis werd omgebouwd tot een hotelkamer. En in Hoek van Holland, waar de gehele toren is ingericht als museum. Weer andere torens worden door lokale vrijwilligers beheerd en zijn 's zomers voor het publiek opengesteld. Momenteel is een restauratie gaande van de witte Zuidertoren op Schiermonnikoog, die al sinds 1998 een zieltogend en bemost bestaan leidde als KPN-antennetoren. De zwart-witte gietijzeren toren van Breskens werd enige jaren geleden geadopteerd door de lokale Stichting Vuurtoren Breskens. Ook hier is het licht als facultatief behouden. Op verschillende plaatsen in Nederland liggen lichtschepen aan de wal, die in een aantal gevallen ook toegankelijk zijn, zoals in Helle- voetsluis de Noord-Hinder, in Den Helder de Texel No. 10 en in Rotterdam de voormalige Breeveertien. 26 december 2018

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 26