Het Teesinkbos
OVERIJSSEL
Enschede - Halverwege het afgelopen jaar
heeft Heemschut Overijssel met een aantal
andere organisaties B&W verzocht de monu
mentenstatus te verlenen aan bungalowpark
Het Teesinkbos in Boekelo. De bungalows
werden gebouwd in de jaren 1966-1969 naar
een ontwerp van Nico Zantinge. De uniformiteit
van de bungalows in vormgeving en kleur bij de
verschillende woningtypen zorgt voor eenheid
in verscheidenheid. In het bouwplan werd ook
bepaald dat de drie hectare groen, aangelegd
als plantsoen, beplant zou worden met zoveel
mogelijk in de omgeving voorkomende planten
en bomen. Zo werd de natuurlijke samenhang
met de omgeving gewaarborgd. Het Teesinkbos
is het eerste voorbeeld in Nederland van toe
passing van een Deense manier van steden
bouw en architectuur na de Tweede Wereldoor
log. Hierbij is heel kenmerkend dat de huizen
in het groen zijn geplaatst langs slingerende
wegen. Dit wijkt dus behoorlijk af van soort
gelijke wijken met een recht stratenpatroon en
voor- en achtertuinen.
Tegelijkertijd werd de monumentenstatus
aangevraagd voor de voormalige gebouwen
van de Hersteld Apostolische Gemeente in
Enschede, nu in gebruik als moskee.
Peter Dekker
WMK IN NOORD-BRABANT
Klundert - Mede dankzij de inzet van de Werk
groep Monumentale Kunst en Heemschut
Noord-Brabant blijft een kunstwerk van Joop
Sjollema in Klundert behouden, onderdeel
van het voor het dorp beeldbepalende Kreek
gebouw. Dit gebouw werd in 1953 gebouwd
als badhuis en gymzaal. Vier jaar later bracht
de bekende kunstenaar Joop Sjollema (1900
1990) een kunstwerk in de gevel aan ter
gelegenheid van het 600-jarig bestaan van
Klundert, een zogeheten sgraffito. Het sgraf
fito - waarbij men met behulp van meerdere
kleuren pleisterwerk een compositie realiseert
- was na de oorlog een populaire kunstvorm.
Deze sgraffitotechniek werd voor de wederop
bouwperiode in Nederland nauwelijks toege
past en na genoemde periode ook niet meer.
Sjollema realiseerde drie figuren op de Klund-
ertse muur: de stedenmaagd stelt de stad voor,
een mannenfiguur oorlog en rampen en een
vrouwenfiguur vrede en wederopbouw.
Het Kreekgebouw is sinds een paar jaar een
gemeentelijk monument. Na enkele jaren leeg
stand is het recent verkocht. Er komen wonin
gen en een kantoorruimte in. Daarbij ontstond
de wens om het gebouw transparanter te
maken. Het voorstel was om het kunstwerk te
vervangen door een vergelijkbare compositie in
glas. Tegen dit voorstel heeft Heemschut zich
verzet. Uiteindelijk is er mede door dit verzet
een nieuw ontwerp gemaakt, waarbij rondom
het oorspronkelijke kunstwerk enkele kleine
ramen worden gerealiseerd.
Norman Vervat