Musserts muur verdeeld over waarom precies. De wond is wellicht nog open of het litteken is sneeuw wit door de versheid van de heling. Uit deze periode stammen twee voorbeelden waar Heemschut recentelijk mee in aanraking is gekomen: De Muur van Mussert en het Holocaustmonument te Amsterdam. De eerste wordt verderop besproken. Terug naar de verering van de 17de eeuw. Een voorbeeld is de Gouden Koets waar mee het koninklijk paar zich op Prinsjesdag en bijzondere gelegenheden laat vervoe ren. Het rijtuig was een gift aan koningin Wilhelmina, eind 19de eeuw. Hij is versierd met allegorieën waarvan de meest bespro ken zich bevindt aan de linkerzijde. Op deze kant is de hulde van de koloniën afgebeeld. De index van de koninklijke collecties vertelt hierover: 'Het linkerpaneel toont het eerbetoon van de toenmalige koloniën Oost- en West Indië aan de vorstin. De hoofdfiguur is de Neder landse maagd met voor haar uitgespreid de huid van een karbouw als teken van grote verering. Aan haar rechterzijde een verge zicht op Oost-Indië met een Indische vorst, enkele Indische hoogwaardigheidsbekle ders en een aantal autochtone bewoners. Aan haar linkerzijde een groep van vier per sonen die het brengen van beschaving en ontwikkeling aan de koloniën voorstellen en autochtone bewoners met producten uit West-Indië.' Het idee dat de symbolische leider van een land rondrijdt in een vehikel met deze afbeelding erop werkt nu provocerend. De vraag is wat ermee gedaan moet worden. Musealiseren is een optie, maar erkennen en accepteren ook. Dit rijtuig is een pro duct uit een andere tijd, hoe kortgeleden ook. Door het in de beschermde omge ving van een museum te plaatsen, vermin dert de provocerende werking. Het erken nen en accepteren van de (in onze ogen) onwetende manier waarmee dit rijtuig van afbeeldingen is voorzien, is evengoed een optie. De muren van het museum verplaat sen zich dan naar de empathische vermo gens van de mensen zelf. Het enige wat de kracht van de koning in een rijtuig die sla vernij afbeeldt kan afzwakken, is historisch relativisme door de aanschouwer zelf. Fort Amsterdam, Ghana. De Gouden Koets als hippomobiel erfgoed is te verplaatsen, maar andere objecten zijn meer vastgenageld aan hun omgeving. Een voorbeeld daarvan waar Heemschut zich mee bezig heeft gehouden is de Muur van Mussert in Lunteren, gelegen in een gebied dat thans in gebruik is als kampeerterrein. In tegenstelling tot de Gouden Koets ver plaats je dit complex niet simpelweg bin nen de muren van een museum of je zult de muur zijn eigen museale muren moeten laten zijn. Een deel van het gesprek over de muur ging dan ook over de re-integratie van de muur in de samenleving. Volgens Heemschut kan de Muur van Mus- sert goed gebruikt worden als Mahnmal (herdenkingsplaats). De negatieve gevol gen van de Tweede Wereldoorlog kunnen zo fysieke gestalte krijgen. Natuurlijk is het de vraag of dit nodig is en, zo ja, hoe dit vorm te geven. Misschien is een standbeeld of een koets prominenter aanwezig in de samenleving en heeft een muur in Lunteren minder te vrezen van passanten. Dat deze muur zo afgezonderd is, maakt dat er actief gezocht moet worden naar een invulling. De Wageningse Wetenschapswinkel werd door Stichting erfgoed Ede ingeschakeld om van uit een academisch perspectief de beteke nis en waarde van de muur nieuw elan te geven. Hieruit volgde het idee om van het complex een ondergronds 'bedenkcentrum' te maken. Het verhaal gaat dat Anton Mus- sert zijn brieven aan Hitler ook bedacht in zijn kantoor in de muur. Belangrijk is om te bekijken waar de con troverse ligt voor het object in kwestie. Wat maakt de Muur van Mussert zoveel lastiger om te bewaren als erfgoed dan bijvoorbeeld het deel Atlantikwall bij Noordwijk? Wat speelt is natuurlijk dat Mussert een Neder lander was die de Duitse overheerser in de kaart speelde. De plek waar hij zijn orga nisatie van allure wilde voorzien, werkt zo de slijtage van 'Nederlands-zijn' in de hand. Om een containerbegrip te gebruiken, de Nederlandse 'identiteit' wordt aangetast door Musserts fysieke erfenis in Lunteren. In tegenstelling tot de muur was de Atlan- 8 september 2018

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2018 | | pagina 8